Lege nr. 329 din 14 iulie 2006 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2005 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 657 din data de 31 iulie 2006
Articol unic
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123 din 1 septembrie 2005 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 843
din 19 septembrie 2005, cu urmatoarele modificari si completari:
1.La articolul I, inaintea punctului 1 se introduc trei noi puncte cu urmatorul
cuprins:
"- La articolul 1, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) Opera de creatie intelectuala este recunoscuta si protejata, independent de
aducerea la cunostinta publica, prin simplul fapt al realizarii ei, chiar in
forma nefinalizata.»
- La articolul 3, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) in cazurile expres prevazute de lege, pot beneficia de protectia acordata
autorului persoanele juridice si persoanele fizice, altele decat autorul.»
- La articolul 4, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) Cand opera a fost adusa la cunostinta publica sub forma anonima sau sub un
pseudonim care nu permite identificarea autorului, dreptul de autor se exercita
de persoana fizica sau juridica ce o face publica avand consimtamantul autorului,
atat timp cat acesta nu isi dezvaluie identitatea.»"
2.La articolul I punctul 4, articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Prin reproducere, in sensul prezentei legi, se intelege realizarea, integrala
sau partiala, a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau
indirect, temporar ori permanent, prin orice mijloc si sub orice forma, inclusiv
realizarea oricarei inregistrari sonore sau audiovizuale a unei opere, precum si
stocarea permanenta ori temporara a acesteia cu mijloace electronice."
3.La articolul I punctul 5, alineatul (3) al articolului 14^4 va avea urmatorul
cuprins:
"(3) Remuneratia echitabila prevazuta la alin. (2) nu se datoreaza in cazul in
care imprumutul este realizat prin bibliotecile institutiilor de invatamant si
prin bibliotecile publice cu acces gratuit."
4.La articolul I punctul 6, alineatul (5) al articolului 14^4 va avea urmatorul
cuprins:
"(5) Dreptul de imprumut nu se epuizeaza odata cu prima vanzare sau cu primul
transfer de drept de proprietate asupra originalului ori a copiilor unei opere,
pe piata, efectuat sau consimtit de titularul de drepturi."
5.La articolul I punctul 7, literele b) si c) ale articolului 14^5 vor avea
urmatorul cuprins:
"b) originalelor sau copiilor operelor de design ori de arta aplicata, utilizate
pentru realizarea produselor de consum;
c) originalelor sau copiilor operelor, realizate in scopul comunicarii publice
ori pentru a caror utilizare exista un contract;"
6.La articolul I punctul 8, alineatul (1) al articolului 15 va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 15
(1) Se considera comunicare publica orice comunicare a unei opere, realizata
direct sau prin orice mijloace tehnice, facuta intr-un loc deschis publicului
sau in orice loc in care se aduna un numar de persoane care depaseste cercul
normal al membrilor unei familii si al cunostintelor acesteia, inclusiv
reprezentarea scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de executie
ori de prezentare directa a operei, expunerea publica a operelor de arta
plastica, de arta aplicata, fotografica si de arhitectura, proiectia publica a
operelor cinematografice si a altor opere audiovizuale, inclusiv a operelor de
arta digitala, prezentarea intr-un loc public, prin intermediul inregistrarilor
sonore sau audiovizuale, precum si prezentarea intr-un loc public, prin
intermediul oricaror mijloace, a unei opere radiodifuzate. De asemenea, se
considera publica orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fara
fir, realizata prin punerea la dispozitie publicului, inclusiv prin internet sau
alte retele de calculatoare, astfel incat oricare dintre membrii publicului sa
poata avea acces la aceasta din orice loc sau in orice moment ales in mod
individual."
7.La articolul I punctul 9, articolul 15^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15^1
in sensul prezentei legi, prin radiodifuzare se intelege:
a) emiterea unei opere de catre un organism de radiodifuziune ori de televiziune,
prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara fir a semnelor, sunetelor sau
imaginilor, ori a reprezentarii acestora, inclusiv comunicarea ei publica prin
satelit, in scopul receptionarii de catre public;
b) transmiterea unei opere sau a reprezentarii acesteia, prin fir, prin cablu,
prin fibra optica sau prin orice alt procedeu similar, cu exceptia retelelor de
calculatoare, in scopul receptionarii ei de catre public."
8.La articolul I, dupa punctul 9 se introduc opt noi puncte, punctele 9^1-9^8,
cu urmatorul cuprins:
"9^1. Articolul 15^2 va avea urmatorul cuprins:
Art. 15^2
Prin retransmiterea prin cablu, in sensul prezentei legi, se intelege
retransmiterea simultana, nealterata si integrala, de catre un operator, prin
mijloacele prevazute la art. 15^1 lit. b) sau printr-un sistem de difuzare prin
unde ultrascurte, pentru receptionarea de catre public, a unei transmisii
initiale, cu sau fara fir, inclusiv prin satelit, de servicii de programe de
radiodifuziune sau de televiziune, destinate receptionarii de catre public.»
9^2. La articolul 21, alineatele (1), (3), (4) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
«Art. 21
(1) Autorul unei opere originale de arta grafica sau plastica ori al unei opere
fotografice beneficiaza de un drept de suita, reprezentand dreptul de a incasa o
cota din pretul net de vanzare obtinut la orice revanzare a operei, ulterioara
primei instrainari de catre autor, precum si dreptul de a fi informat cu privire
la locul unde se afla opera sa.
.........................................................
(3) in sensul prezentei legi, copiile operelor originale de arta sau fotografice,
care au fost facute intr-un numar limitat de catre insusi autorul lor sau cu
aprobarea acestuia, sunt considerate opere de arta originale.
(4) Suma datorata in temeiul alin. (1) se calculeaza conform urmatoarelor cote,
fara a putea depasi 12.500 euro sau contravaloarea in lei:
a) de la 300 la 3.000 euro - 5%;
b) de la 3.000,01 la 50.000 euro - 4%;
c) de la 50.000,01 la 200.000 euro - 3%;
d) de la 200.000,01 la 350.000 euro - 1%;
e) de la 350.000,01 la 500.000 euro - 0,5%;
f) peste 500.000 euro - 0,25%.
(5) Vanzatorul trebuie sa ii comunice autorului informatiile prevazute la alin.
(1), in termen de doua luni de la data vanzarii, raspunzand de retinerea
procentelor sau cotelor din pretul de vanzare, fara adaugarea altor taxe, si de
plata catre autor a sumei datorate conform prevederilor alin. (4).»
9^3. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 22
Proprietarul sau posesorul unei opere este dator sa permita accesul autorului
operei si sa o puna la dispozitie acestuia, daca acest fapt este necesar pentru
exercitarea dreptului sau de autor si cu conditia ca prin aceasta sa nu se aduca
atingere unui interes legitim al proprietarului sau al posesorului. in acest caz,
proprietarul sau posesorul poate pretinde autorului operei o garantie suficienta
pentru securitatea operei, asigurarea acesteia la o suma ce reprezinta valoarea
pe piata a originalului, precum si o remuneratie corespunzatoare.»
9^4. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 23
(1) Proprietarul originalului unei opere nu are dreptul sa o distruga inainte de
a o oferi autorului ei la pretul de cost al materialului.
(2) Daca nu este posibila returnarea originalului, proprietarul va permite
autorului sa faca o copie a operei, intr-o maniera corespunzatoare.
(3) in cazul unei structuri arhitecturale, autorul are numai dreptul de a face
fotografii ale operei si de a solicita proprietarului trimiterea reproducerii
proiectelor.»
9^5. La articolul 24, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) Daca opera este creata, intr-o perioada de timp, in parti, serii, volume si
in orice alte forme de dezvoltare creativa, termenul de protectie va fi calculat,
potrivit alin. (1), pentru fiecare dintre aceste componente.»
9^6. La articolul 25, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) Persoana care, dupa incetarea protectiei dreptului de autor, aduce la
cunostinta publica, in mod legal, pentru prima oara, o opera nepublicata inainte
beneficiaza de protectia echivalenta cu cea a drepturilor patrimoniale ale
autorului. Durata protectiei acestor drepturi este de 25 ani, incepand din
momentul in care a fost adusa pentru prima oara la cunostinta publica in mod
legal.»
9^7. La articolul 26, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
«Art. 26
(1) Durata drepturilor patrimoniale asupra operelor aduse la cunostinta publica
in mod legal, sub pseudonim sau fara indicarea autorului, este de 70 de ani de
la data aducerii la cunostinta publica a acestora.»
9^8. La articolul 33 alineatul (1), litera e) va avea urmatorul cuprins:
«e) reproducerile specifice realizate de bibliotecile accesibile publicului, de
institutiile de invatamant sau de muzee ori de catre arhive, care nu sunt
realizate in scopul obtinerii unui avantaj comercial sau economic, direct ori
indirect;»"
9.La articolul I punctul 10, litera e) a alineatului (2) al articolului 33 va
avea urmatorul cuprins:
"e) de opere, in beneficiul persoanelor cu handicap, care sunt direct legate de
acel handicap si in limita ceruta de handicapul respectiv."
10.La articolul I punctul 12, articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Nu constituie o incalcare a dreptului de autor, in sensul prezentei legi,
reproducerea unei opere fara consimtamantul autorului, pentru uz personal sau
pentru cercul normal al unei familii, cu conditia ca opera sa fi fost adusa
anterior la cunostinta publica, iar reproducerea sa nu contravina utilizarii
normale a operei si sa nu il prejudicieze pe autor sau pe titularul drepturilor
de utilizare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza inregistrari sonore sau
audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor exprimate
grafic, precum si pentru aparatele concepute pentru realizarea de copii, in
situatia prevazuta la alin. (1), se va plati o remuneratie compensatorie
stabilita prin negociere, conform prevederilor prezentei legi."
11.La articolul I, dupa punctul 12 se introduce un nou punct, punctul 12^1, cu
urmatorul cuprins:
"12^1. La articolul 35, dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu
urmatorul cuprins:
«d) daca rezultatul transformarii este o prezentare rezumativa a operelor in
scop didactic, cu mentionarea autorului.»"
12.La articolul I punctul 13, alineatul (2) al articolului 37 va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Pentru supravegherea utilizarii repertoriului propriu de catre terti,
organismele de gestiune colectiva pot monitoriza prin orice mijloace activitatea
utilizatorilor, fara a fi necesara autorizarea acestora si fara plata, putand
solicita in acest scop si informatii de interes public, detinute, potrivit legii,
de institutiile publice competente."
13.La articolul I, punctul 14 va avea urmatorul cuprins:
"14. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 38
(1) Cesiunea dreptului de radiodifuzare a unei opere catre un organism de
radiodifuziune sau de televiziune da dreptul acestuia sa inregistreze opera
pentru nevoile propriilor emisiuni, in scopul realizarii, o singura data, a
radiodifuzarii autorizate. in cazul unei noi radiodifuzari a operei astfel
inregistrate, este necesara o noua autorizare din partea autorilor, in schimbul
unei remuneratii care nu poate face obiectul unei renuntari. Daca in termen de 6
luni de la prima radiodifuzare nu se solicita aceasta autorizare, inregistrarea
trebuie distrusa.
(2) in cazul inregistrarilor temporare ale unor opere realizate prin mijloace
proprii de organismele de radiodifuziune sau de televiziune pentru propriile
emisiuni, conservarea acestor inregistrari in arhivele oficiale este permisa in
cazul in care prezinta o valoare documentara deosebita.»"
14.La articolul I punctul 15, alineatul (1) al articolului 41 va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 41
(1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sa prevada
drepturile patrimoniale transmise si sa mentioneze, pentru fiecare dintre
acestea, modalitatile de utilizare, durata si intinderea cesiunii, precum si
remuneratia titularului dreptului de autor. Absenta oricareia dintre aceste
prevederi da dreptul partii interesate de a cere rezilierea contractului."
15.La articolul I, dupa punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 15^1, cu
urmatorul cuprins:
"15^1. La articolul 46, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
«(3) Persoana care comanda opera are dreptul sa denunte contractul daca opera nu
indeplineste conditiile stabilite. in caz de denuntare a contractului, sumele
incasate de autor ii raman acestuia. Daca, in vederea crearii unei opere care a
facut obiectul unui contrat de comanda, s-au executat lucrari pregatitoare,
autorul are dreptul la restituirea cheltuielilor efectuate.»"
16.La articolul I punctul 16, alineatul (5) al articolului 56 va avea urmatorul
cuprins:
"(5) in cazul in care editorul intentioneaza sa distruga copiile operei, ramase
in stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca in contract nu
se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le ofere mai intai autorului."
17.La articolul I, dupa punctul 16 se introduc patru noi puncte, punctele
16^1-16^4, cu urmatorul cuprins:
"16^1. La articolul 57, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
«(2) Daca o editie pregatita este distrusa total, datorita fortei majore,
inainte de a fi pusa in circulatie, editorul este indreptatit sa pregateasca o
editie noua, iar autorul va avea drept de remuneratie numai pentru una dintre
aceste editii.
(3) Daca o editie pregatita este distrusa partial, datorita fortei majore,
inainte de a fi pusa in circulatie, editorul este indreptatit sa reproduca, fara
plata remuneratiei catre autor, numai atatea copii cate au fost distruse.»
16^2. La articolul 58, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
«Art. 58
(1) Prin contractul de reprezentare teatrala ori de executie muzicala titularul
dreptului de autor cedeaza unei persoane fizice sau juridice dreptul de a
reprezenta ori de a executa in public o opera actuala sau viitoare, literara,
dramatica, muzicala, dramatico-muzicala, coregrafica ori o pantomima, in
schimbul unei remuneratii, iar cesionarul se obliga sa o reprezinte ori sa o
execute in conditiile convenite.»
16^3. La articolul 59, alineatele (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
«(3) intreruperea reprezentarilor sau executiilor timp de 2 ani consecutivi,
daca nu s-a prevazut un alt termen prin contract, da dreptul autorului de a
solicita rezilierea contractului si daune pentru neexecutare, potrivit dreptului
comun.
(4) Beneficiarul unui contract de reprezentare teatrala sau de executie muzicala
nu il poate ceda unui tert, organizator de spectacole, fara consimtamantul scris
al autorului sau al reprezentantului sau, in afara de cazul cesiunii
concomitente, totala sau partiala, a acestei activitati.»
16^4. La articolul 65, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
«Art. 65
(1) Regizorul sau, dupa caz, realizatorul operei audiovizuale este persoana
fizica care, in contractul cu producatorul, isi asuma conducerea crearii si
realizarii operei audiovizuale, in calitate de autor principal.»"
18.La articolul I, dupa punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 19^1, cu
urmatorul cuprins:
"19^1. La articolul 73, litera c) va avea urmatorul cuprins:
«c) distribuirea si inchirierea originalului sau ale copiilor, sub orice forma,
ale unui program pentru calculator.»"
19.La articolul I punctul 20, alineatul (2) al articolului 73 va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Prima vanzare a copiei unui program pentru calculator pe piata interna de
catre titularul drepturilor sau cea facuta cu consimtamantul acestuia epuizeaza
dreptul exclusiv de autorizare a distribuirii acestei copii pe piata interna."
20.La articolul I, dupa punctul 20 se introduc patru noi puncte, punctele
20^1-20^4, cu urmatorul cuprins:
"20^1. La articolul 79, litera a) va avea urmatorul cuprins:
«a) nu pot fi utilizate in alte scopuri decat la realizarea interoperabilitatii
programului pentru calculator, creat independent;».
20^2. La articolul 84, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
«Art. 84
(1) Studiile si proiectele de arhitectura si urbanism expuse in apropierea
santierului operei de arhitectura, precum si constructia realizata dupa acestea
trebuie sa poarte scris numele autorului, la loc vizibil, daca prin contract nu
s-a convenit altfel.»
20^3. La articolul 87, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) Daca numele autorului figureaza pe exemplarul original al fotografiei, el
trebuie sa fie mentionat si pe reproduceri.»
20^4. La articolul 88, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
«Art. 88
(1) Utilizarea unei opere care contine un portret necesita consimtamantul
persoanei reprezentate in acest portret. Autorul, proprietarul sau posesorul
acesteia nu are dreptul sa o reproduca sau sa o utilizeze fara consimtamantul
persoanei reprezentate sau al succesorilor acesteia, timp de 20 de ani dupa
moartea persoanei reprezentate.»"
21.La articolul I punctul 21, litera g) a articolului 98 va avea urmatorul
cuprins:
"g) radiodifuzarea si comunicarea publica ale interpretarii sau ale executiei
sale, cu exceptia cazului in care interpretarea ori executia a fost deja fixata
sau radiodifuzata;"
22.La articolul I, dupa punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 21^1, cu
urmatorul cuprins:
"21^1. La articolul 98 alineatul (1), dupa litera g) se introduce o noua litera,
litera g1), cu urmatorul cuprins:
«g1) in situatia specificata la lit. g) au dreptul numai la remuneratie
echitabila;»"
23.La articolul I punctul 22, alineatul (2) al articolului 98 va avea urmatorul
cuprins:
"(2) in sensul prezentei legi, se considera fixare incorporarea sunetelor,
imaginilor ori a sunetelor si imaginilor sau a reprezentarii digitale a acestora
pe suport care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea publica a lor,
cu ajutorul unui dispozitiv."
24.La articolul I, punctul 26 va avea urmatorul cuprins:
"26. La articolul 105, literele a) si f) ale alineatului (1) vor avea urmatorul
cuprins:
«a) reproducerea prin orice mijloc si sub orice forma a propriilor inregistrari
sonore;
.........................................................
f) radiodifuzarea si comunicarea publica a propriilor inregistrari sonore, cu
exceptia celor publicate in scop comercial, caz in care are dreptul doar la
remuneratie echitabila;»"
25.La articolul I, dupa punctul 27 se introduce un nou punct, punctul 27^1, cu
urmatorul cuprins:
"27^1. La articolul 106^3 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:
«a) reproducerea prin orice mijloc si sub orice forma a propriilor inregistrari
audiovizuale;»"
26.La articolul I punctul 29, articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107
(1) Autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin inregistrari sonore sau
audiovizuale pe orice tip de suport, precum si cei ai operelor susceptibile de a
fi reproduse pe hartie, direct ori indirect, in conditiile prevazute la art. 34
alin. (1), au dreptul, impreuna cu editorii, producatorii si cu artistii
interpreti sau executanti, dupa caz, la o remuneratie compensatorie pentru copia
privata, conform art. 34 alin. (2). Dreptul la remuneratia compensatorie pentru
copia privata nu poate face obiectul unei renuntari din partea beneficiarilor.
(2) Remuneratia compensatorie pentru copia privata se plateste de fabricantii si/sau
importatorii de suporturi de aparate, prevazute la art. 34 alin. (2), indiferent
daca procedeul folosit este unul analogic sau digital.
(3) Importatorii si fabricantii de suporturi si aparate, prevazute la art. 34
alin. (2), sunt obligati sa se inscrie la Oficiul Roman pentru Drepturile de
Autor, in Registrul National al Copiei Private, si pot desfasura activitatile
respective de import sau de productie numai dupa obtinerea de la Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor a certificatului de inregistrare. Acest certificat se
elibereaza de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, pe baza dovezilor
privind obiectul de activitate declarat legal si a Certificatului unic de
inregistrare la registrul comertului, in termen de 5 zile de la depunerea
acestora.
(4) Lista suporturilor si a aparatelor pentru care se datoreaza remuneratia
compensatorie pentru copia privata, precum si cuantumul acestei remuneratii se
negociaza din 3 in 3 ani, daca una dintre parti o cere, in cadrul unor comisii
constituite din:
a) cate un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care
functioneaza pentru cate o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) cate un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de
fabricantii si importatorii de suporturi si aparate, numit de respectivele
structuri asociative, si cate un reprezentant al primilor 3 fabricanti si
importatori majori de suporturi si aparate, stabiliti pe baza cifrei de afaceri
si a cotei de piata din domeniul respectiv, cu conditia ca acestea sa fie
declarate in acest scop la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor pe propria
raspundere, pe de alta parte.
(5) in vederea initierii negocierilor potrivit procedurilor prevazute la art.
131 alin. (2) -(4), organismele de gestiune colectiva sau structurile asociative
ale fabricantilor si importatorilor de suporturi si aparate vor depune la
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor o cerere continand lista suporturilor
si aparatelor, cerere ce va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru
Drepturile de Autor, precum si cuantumurile remuneratiilor ce urmeaza sa fie
negociate. Lista se elaboreaza in mod distinct pentru aparatele si suporturile
din domeniul sonor si audiovizual si pentru aparatele si suporturile din
domeniul grafic si se negociaza in doua comisii.
(6) Remuneratiile sunt procentuale si se calculeaza la valoarea in vama, in
cazul importatorilor, si, respectiv, la valoarea fara TVA, cu ocazia punerii in
circulatie a produselor de catre producatori, si se plateste in luna urmatoare
importului sau datei de facturare.
(7) Remuneratiile negociate de parti sunt procentuale si sunt datorate pentru
aparatele si suporturile prevazute la art. 34 alin. (2), inclusiv pentru coli de
hartie pentru copiator format A4 si suporturi digitale.
(8) Remuneratia compensatorie pentru copia privata reprezinta o cota procentuala
din valoarea specificata la alin. (6), dupa cum urmeaza:
a) coli de hartie pentru copiator, format A4: 0,1%;
b) alte suporturi: 3%;
c) pentru aparate: 0,5%.
(9) Negocierile pentru stabilirea listei aparatelor si suporturilor pentru care
se datoreaza remuneratia compensatorie se convoaca de Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor, in termen de 15 zile de la publicarea in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, a cererii de negociere, si se desfasoara potrivit
procedurilor prevazute la art. 131^2."
27.La articolul I punctul 30, articolul 107^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107^1
Remuneratia compensatorie pentru copia privata se colecteaza de catre un
organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse dupa inregistrari
sonore si audiovizuale si de catre un alt organism de gestiune colector unic
pentru operele reproduse de pe hartie, in conditiile prevazute la art. 133 alin.
(6)-(8). Cele doua organisme de gestiune colectiva, cu atributii de colector
unic, sunt desemnate prin obtinerea votului majoritatii organismelor de gestiune
colectiva beneficiare, la prima convocare, sau prin obtinerea celui mai mare
numar de voturi la o a doua convocare, indiferent de numarul celor prezenti.
Organismele de gestiune colectiva desemnate prin vot vor depune la Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost desemnate. in
termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii, Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului general,
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
28.La articolul I, punctul 31 va avea urmatorul cuprins:
"31. La alineatul (1) al articolului 107^2, litera c) se abroga."
29.La articolul I, dupa punctul 31 se introduce un nou punct, punctul 31^1, cu
urmatorul cuprins:
"31^1. La articolul 107^2, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
«(1^1) in cazul copiilor inregistrate, prin procedeu analogic, pe hartie,
remuneratia se imparte in mod egal intre autori si editori. Sumele cuvenite
editorilor se repartizeaza acestora numai prin asociatiile de editori, pe baza
unui protocol incheiat intre acestea, continand criteriile de repartitie si
procentele cuvenite fiecarei asociatii. Pot participa la negocierea protocolului
de repartizare numai asociatiile de editori care indeplinesc conditiile
stabilite prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru
Drepturile de Autor.»"
30.La articolul I punctul 34, litera b) a articolului 113 va avea urmatorul
cuprins:
"b) reproducerea prin orice mijloc si sub orice forma a propriilor emisiuni si
servicii de programe de radiodifuziune sau de televiziune fixate pe orice fel de
suport, indiferent daca au fost transmise prin fir sau fara fir, inclusiv prin
cablu sau satelit;"
31.La articolul I punctul 36, alineatul (1) al articolului 118 va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 118
(1) in cazul in care semnalele purtatoare de emisiuni sau de servicii de
programe sunt difuzate sub o forma codificata, introducerea lor in lantul de
comunicare este considerata comunicare publica, daca dispozitivul de
decodificare a emisiunii este pus la dispozitia publicului de catre organismul
respectiv sau cu consimtamantul sau."
32.La articolul I punctul 38, alineatul (2) al articolului 121 va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Cuantumul remuneratiei privind drepturile de autor si drepturile conexe se
stabileste printr-o metodologie negociata intre organismele de gestiune
colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe si structurile
asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor prevazute la
art. 131 si 131^1, cu excluderea de la calcul a programelor a caror
retransmitere prin cablu este obligatorie conform legii."
33.La articolul I, dupa punctul 39 se introduc doua noi puncte, punctele 39^1 si
39^2, cu urmatorul cuprins:
"39^1. La articolul 122, litera b) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
«b) reutilizare: orice forma de punere la dispozitia publicului a totalitatii
sau a unei parti substantiale a continutului bazei de date, evaluata calitativ
sau cantitativ, prin distribuirea de copii, prin inchiriere sau sub alte forme,
inclusiv prin punerea la dispozitia publicului a continutului bazei, astfel
incat oricine sa poata avea acces la aceasta in locul si la momentul alese in
mod individual. Prima vanzare pe piata interna a unei copii a bazei de date de
catre titularul dreptului sui-generis sau cu consimtamantul acestuia epuizeaza
dreptul de a controla revanzarea acestei copii.»
39^2. La articolul 122^3, alineatele (1)-(4) vor avea urmatorul cuprins:
«Art. 122^3
(1) Fabricantul unei baze de date, care este pusa la dispozitia publicului prin
orice modalitate, nu poate impiedica utilizarea legitima a acesteia prin
extragerea sau reutilizarea de parti nesubstantiale din continutul sau, oricare
ar fi scopul utilizarii. in cazul in care utilizatorul legitim este autorizat sa
extraga sau sa reutilizeze numai o parte a bazei de date, dispozitiile
prezentului alineat se aplica acestei parti.
(2) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care este pusa la dispozitia
publicului in orice modalitate, nu poate efectua acte care intra in conflict cu
utilizarea normala a acestei baze de date sau care lezeaza in mod nejustificat
interesele legitime ale fabricantului bazei de date.
(3) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care este pusa la dispozitia
publicului in orice modalitate, nu poate sa aduca prejudicii titularilor unui
drept de autor sau conex care se refera la opere ori la prestatii continute in
aceasta baza de date.
(4) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care este pusa la dispozitia
publicului prin orice modalitate, poate, fara autorizarea fabricantului bazei de
date, sa extraga sau sa reutilizeze o parte substantiala a continutului acesteia:
a) in cazul in care extragerea se face in scopul utilizarii private a
continutului unei baze de date neelectronice;
b) in cazul in care extragerea se face in scopul utilizarii pentru invatamant
sau pentru cercetare stiintifica, cu conditia indicarii sursei si in masura
justificata de scopul necomercial urmarit;
c) in cazul in care se face o extragere sau reutilizare avand ca scop apararea
ordinii publice si a sigurantei nationale ori in cadrul unor proceduri
administrative sau jurisdictionale.»"
34.La articolul I punctul 40, alineatul (5) al articolului 122^3 va avea
urmatorul cuprins:
"(5) Utilizatorul legitim al unei baze de date sau al unei parti dintr-o baza de
date poate efectua, fara consimtamantul autorului acesteia, orice act de
reproducere, distribuire, comunicare publica sau transformare, necesar
utilizarii normale si accesului la baza de date sau la o parte din aceasta."
35.La articolul I punctul 41, litera b) a alineatului (1) al articolului 123^2
va avea urmatorul cuprins:
"b) dreptul de comunicare publica a operelor, cu exceptia operelor muzicale, si
a prestatiilor artistice in domeniul audiovizual;"
36.La articolul I punctul 42, litera c) a articolului 125^1 va avea urmatorul
cuprins:
"c) categoriile de utilizatori si categoriile de persoane fizice si juridice
care au obligatii de plata a remuneratiilor compensatorii pentru copia privata
catre titularii de drepturi;"
37.La articolul I, dupa punctul 42 se introduc doua noi puncte, punctele 42^1 si
42^2, cu urmatorul cuprins:
"42^1. La articolul 126, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) Repertoriul mentionat la alin. (1) lit. b) se depune in regim de baza de
date, protejat potrivit legii, in format scris si electronic, stabilit prin
decizie a directorului general, si contine cel putin numele autorului, numele
titularului de drepturi, titlul operei, elementele de identificare a artistilor
interpreti si executanti, a fonogramelor sau videogramelor.»
42^2. La articolul 127 alineatul (1), litera f) va avea urmatorul cuprins:
«f) regulile aplicabile repartizarii drepturilor colectate, proportional cu
utilizarea reala a repertoriului titularilor de drepturi, privind repartizarea
drepturilor colectate pentru care nu se poate stabili repartizarea reala, precum
si regulile privind regimul sumelor nerepartizate sau nerevendicate;»"
38.La articolul I punctul 43, articolul 129^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 129^1
in cazul gestiunii colective obligatorii, daca un titular nu este asociat la
niciun organism, competenta revine organismului din domeniu cu cel mai mare
numar de membri. Revendicarea de catre titularii de drepturi nereprezentati a
sumelor cuvenite se poate face in termen de 3 ani de la data notificarii. Dupa
acest termen, sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt utilizate potrivit
hotararii adunarii generale, cu exceptia cheltuielilor de administrare."
39.La articolul I, punctul 44 va avea urmatorul cuprins:
"44. La alineatul (1) al articolului 130, literele c) si h) vor avea urmatorul
cuprins:
«c) sa incheie, in numele titularilor de drepturi care le-au acordat mandat sau
pe baza conventiilor incheiate cu organisme similare din strainatate, contracte
generale cu organizatorii de spectacole, cu utilizatorii care desfasoara
activitati de comunicare publica, cu organismele de radiodifuziune ori de
televiziune sau cu distribuitorii de servicii de programe prin cablu, avand ca
obiect autorizarea de utilizare a repertoriului protejat;
.........................................................
h) sa ceara utilizatorilor sau intermediarilor acestora comunicarea de
informatii si transmiterea documentelor necesare pentru determinarea cuantumului
remuneratiilor pe care le colecteaza, precum si informatii privind operele
utilizate, cu indicarea titularilor de drepturi, in vederea repartizarii
acestora; utilizatorii sau intermediarii acestora au obligatia sa furnizeze, in
format scris si electronic, in termen de 10 zile de la solicitare, informatiile
si documentele solicitate, sub semnatura reprezentantului legal si stampilate;»"
40.La articolul I, punctul 46 va avea urmatorul cuprins:
"46. Articolul 131^1 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 131^1
(1) Metodologia se negociaza de catre organismele de gestiune colectiva cu
reprezentantii prevazuti la art. 131 alin. (2) lit. b), tinandu-se seama de
urmatoarele criterii principale:
a) categoria titularilor de drepturi, membri sau nemembri, si domeniul pentru
care se poarta negocierea;
b) categoria de utilizatori pe care ii reprezinta la negocieri structurile
asociative sau ceilalti utilizatori desemnati sa negocieze;
c) repertoriul, confirmat de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, gestionat
de organismul de gestiune colectiva, pentru membrii proprii, precum si pentru
membrii altor organisme straine similare, in baza contractelor de reprezentare;
d) proportia utilizarii repertoriului gestionat de un organism de gestiune
colectiva;
e) proportia utilizarilor pentru care utilizatorul a indeplinit obligatiile de
plata prin contracte directe cu titularii de drepturi;
f) veniturile obtinute de utilizatori din activitatea care utilizeaza
repertoriul ce face obiectul negocierii;
g) in cazul in care nu exista venituri se va folosi practica europeana in
domeniu;
h) practica europeana privind rezultatele negocierilor dintre utilizatori si
organismele de gestiune colectiva.
(2) Organismele de gestiune colectiva pot solicita de la aceeasi categorie de
utilizatori remuneratii forfetare sau procentuale, raportate la veniturile
obtinute de utilizatori din activitatea in cadrul careia se utilizeaza
repertoriul, cum ar fi: radiodifuzare, retransmitere prin cablu sau comunicare
publica, tinand cont de practica europeana privind rezultatele negocierilor
dintre utilizatori si organismele de gestiune colectiva. Pentru activitatea de
radiodifuzare, remuneratiile procentuale se vor stabili diferentiat, direct
proportional cu ponderea utilizarii repertoriului gestionat colectiv in aceasta
activitate, iar in lipsa veniturilor, in functie de cheltuielile ocazionate de
utilizare.
(3) Remuneratiile forfetare sau procentuale, prevazute la alin. (2), pot fi
solicitate numai daca si in masura in care sunt utilizate opere pentru care
drepturile de autor sau drepturile conexe protejate se afla in termenele de
protectie prevazute de lege.
(4) in cazul in care gestiunea colectiva este obligatorie conform prevederilor
art. 123^1, metodologiile se negociaza fara a se tine seama de criteriile
prevazute la alin. (1) lit. c) si e), repertoriile fiind considerate repertorii
extinse.»"
41.La articolul I punctul 47, alineatele (3), (4), (5) si (9) ale articolului
131^2 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate fi solicitat, pentru
initierea procedurii de arbitraj efectuate de catre arbitri, in urmatoarele
situatii:
a) entitatile care alcatuiesc o parte ce urmeaza sa participe la negociere nu au
putut conveni asupra punctului de vedere comun ce trebuie prezentat celeilalte
parti;
b) cele doua parti aflate in negociere nu au putut conveni o forma unica a
metodologiei in termenul prevazut la alin. (1);
c) organismele de gestiune colectiva nu au putut conveni incheierea unui
protocol de repartizare a remuneratiilor si de stabilire a comisionului datorat
colectorului unic.
(4) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, in termen de 5 zile de la
solicitarea arbitrajului, convoaca partile in vederea desemnarii, prin tragere
la sorti, a 5 arbitri titulari, care vor constitui completul de arbitraj, si a 3
arbitri de rezerva. Acestia din urma ii vor inlocui, in ordinea tragerii la
sorti, pe arbitrii titulari indisponibili. Desemnarea arbitrilor prin tragere la
sorti se face si in cazul absentei partilor convocate.
(5) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, in termen de 5 zile de la data
desemnarii arbitrilor, convoaca la sediul sau arbitrii desemnati si partile, in
vederea constituirii completului de arbitraj. Completul de arbitraj stabileste:
onorariul brut, prin negociere cu partile, primul termen, dar nu mai tarziu de 5
zile, precum si locul arbitrajului si informeaza partile.
.........................................................
(9) in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a hotararii arbitrale, partile pot face apel impotriva
acesteia la instanta Curtii de Apel Bucuresti, care se va pronunta asupra cauzei
in complet civil. Hotararea arbitrala este executorie de drept pana la
pronuntarea solutiei cu privire la mentinerea sau modificarea metodologiilor.
Solutia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva si irevocabila, se comunica
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, pe cheltuiala Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor,
prin decizie a directorului general, emisa in termen de 5 zile de la data
comunicarii."
42.La articolul I punctul 50, alineatele (1), (2) si (7) ale articolului 133 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 133
(1) Colectarea sumelor datorate de utilizatori sau de alti platitori se face de
organismul de gestiune colectiva al carui repertoriu se utilizeaza.
(2) in situatia in care exista mai multe organisme de gestiune colectiva pentru
acelasi domeniu de creatie, iar drepturile gestionate sunt din categoria celor
prevazute la art. 123^2, organismele beneficiare stabilesc, printr-un protocol
care se depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor in vederea publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala acestora, urmatoarele:
a) criteriile repartizarii intre organisme a remuneratiei;
b) organismul de gestiune colectiva care urmeaza sa fie numit dintre acestea,
prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor, drept colector in domeniul titularilor de drepturi in cauza;
c) modalitatea de evidentiere si justificare a cheltuielilor privind acoperirea
reala a costurilor de colectare ale organismului de gestiune colector.
.........................................................
(7) Organismul de gestiune colectiva, care este colector unic, are obligatia sa
elibereze autorizarea prin licenta neexclusiva, in forma scrisa, in numele
tuturor organismelor de gestiune colectiva beneficiare, si sa asigure
transparenta activitatilor de colectare, precum si a costurilor aferente in
raporturile cu organismele de gestiune colectiva beneficiare. Acestea au
obligatia de a sprijini activitatea de colectare."
43.La articolul I punctul 51, alineatul (2) al articolului 134 va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Gestiunea colectiva se exercita potrivit urmatoarelor reguli:
a) deciziile privind metodele si regulile de colectare a remuneratiei si a altor
sume de la utilizatori si cele de repartizare a acestora intre titularii de
drepturi, precum si cele privind alte aspecte mai importante ale gestiunii
colective trebuie sa fie luate de membri, in cadrul adunarii generale, potrivit
statutului;
b) comisionul datorat de titularii de drepturi, care sunt membri ai unui
organism de gestiune colectiva, pentru acoperirea cheltuielilor de functionare a
acestuia, prevazute la art. 127 alin. (1) lit. i), cumulat cu comisionul datorat
organismului de gestiune colectiva care este colector unic, potrivit
prevederilor art. 133 alin. (2) lit. c) si alin. (4), nu poate fi mai mare de
15% din sumele colectate anual;
c) in lipsa unei hotarari exprese a adunarii generale, sumele colectate de un
organism de gestiune colectiva nu pot fi utilizate in scopuri comune, altele
decat acoperirea costurilor reale ale colectarii si repartizarii catre membri a
sumelor cuvenite; adunarea generala poate decide ca maximum 15% din sumele
colectate sa poata fi utilizate in scopuri comune si numai in limita obiectului
de activitate;
d) sumele colectate de un organism de gestiune colectiva se repartizeaza
individual titularilor de drepturi, proportional cu utilizarea repertoriului
fiecaruia, in termen de maximum 6 luni de la data colectarii; titularii de
drepturi pot pretinde plata sumelor colectate nominal sau a celor a caror
repartizare nu presupune o documentare speciala in termen de 30 de zile de la
data colectarii;
e) comisionul datorat de titularii de drepturi se retine acestora din sumele
cuvenite fiecaruia, dupa calcularea repartitiei individuale;
f) sumele rezultate din plasamentele remuneratiilor nerevendicate si
nerepartizate, aflate in depozite bancare sau obtinute din alte operatiuni
efectuate in limita obiectului de activitate, precum si cele obtinute cu titlu
de prejudicii sau daune ca urmare a incalcarii drepturilor de autor ori conexe
se cuvin si se repartizeaza titularilor de drepturi si nu pot constitui venituri
ale organismului de gestiune colectiva;
g) remuneratiile negociate pentru drepturile conexe nu pot depasi o treime din
remuneratiile negociate pentru drepturile de autor cu aceeasi categorie de
utilizatori."
44.La articolul I, punctul 52 va avea urmatorul cuprins:
"52. La articolul 134, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate,
alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
«(3) Remuneratiile incasate de organismele de gestiune colectiva nu sunt si nu
pot fi asimilate veniturilor acestora.
(4) in exercitarea mandatului, in conditiile prezentei legi, organismelor de
gestiune colectiva nu li se transfera sau nu li se transmit drepturi de autor si
drepturi conexe ori utilizarea acestora.»"
45.La articolul I punctul 55, litera j) a alineatului (1) si alineatul (2) ale
articolului 138 vor avea urmatorul cuprins:
"j) efectueaza contra cost, pe cheltuiala inculpatilor, in cazul in care s-a
dovedit vinovatia, constatari tehnico-stiintifice cu privire la caracterul
original al produselor purtatoare de drepturi de autor sau de drepturi conexe,
la solicitarea organelor de cercetare penala;
(2) Prin hotarare a Guvernului se stabilesc tarifele operatiunilor ce pot fi
efectuate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor contra cost.
Contravaloarea operatiunilor prevazute la alin. (1) lit. j) se va include in
cheltuielile de judecata."
46.La articolul I punctul 58, alineatele (1) si (2) ale articolului 138^4 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 138^4
(1) Pe langa Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor functioneaza un corp de
arbitri, format din 20 de membri, numiti din 3 in 3 ani, prin ordin al
ministrului coordonator al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor.
Desemnarea celor 20 de membri se face prin tragere la sorti de catre directorul
general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, in prezenta candidatilor,
care sunt propusi de organismele de gestiune colectiva, de structurile
asociative ale utilizatorilor si de societatile publice de radiodifuziune si de
televiziune. Candidatii propusi trebuie sa aiba pregatire juridica si minimum 10
ani de activitate in domeniul dreptului civil. Propunerile se depun la Oficiul
Roman pentru Drepturile de Autor, impreuna cu o prezentare a candidatului propus
si cu acceptul scris al acestuia, incluzand informatii privind modalitatile de
convocare.
(2) Arbitrii nu au calitatea de salariati ai Oficiului Roman pentru Drepturile
de Autor si au dreptul la un onorariu pentru participarea la arbitrajul
metodologiilor de colectare a drepturilor gestionate de organismele de gestiune
colectiva, in conditiile prevazute de prezenta lege."
47.La articolul I punctul 60, alineatul (5) al articolului 138^5 va avea
urmatorul cuprins:
"(5) Dispozitiile alin. (4) nu se aplica in cazul operelor protejate, puse la
dispozitia publicului, conform clauzelor contractuale convenite intre parti,
astfel incat oricine din public sa poata avea acces la acestea in orice loc si
in orice moment, alese, in mod individual."
48.La articolul I punctul 61, alineatele (2) si (3) ale articolului 138^7 vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) in cadrul unei actiuni referitoare la incalcarea drepturilor protejate de
prezenta lege si ca raspuns la o cerere justificata a solicitantului, instanta
are dreptul sa solicite furnizarea informatiilor privind originea si retelele de
distributie a marfurilor sau a serviciilor care aduc atingere unui drept
prevazut de prezenta lege, fie de la faptuitor, fie de la orice alta persoana
care:
a) a detinut in scop comercial marfuri-pirat;
b) a utilizat in scop comercial servicii prin care incalca drepturile protejate
de prezenta lege;
c) a furnizat, in scop comercial, produse sau servicii utilizate in activitati
prin care se incalca drepturile prevazute de prezenta lege;
d) a fost indicata, de oricare dintre persoanele prevazute la lit. a), b) sau
c), ca fiind implicata in producerea, realizarea, fabricarea, distribuirea sau
inchirierea marfurilor-pirat ori a dispozitivelor-pirat de control al accesului
sau in furnizarea produselor ori serviciilor prin care se incalca drepturile
protejate de prezenta lege.
(3) Informatiile prevazute la alin. (2) cuprind, dupa caz:
a) numele si adresa producatorilor, fabricantilor, distribuitorilor,
furnizorilor si ale celorlalti detinatori anteriori ai marfurilor,
dispozitivelor sau ai serviciilor, inclusiv ale transportatorilor, precum si ale
angrosistilor destinatari si ale vanzatorilor cu amanuntul;
b) informatii privind cantitatile produse, fabricate, livrate sau transportate,
primite ori comandate, precum si pretul obtinut pentru marfurile, dispozitivele
sau serviciile respective."
49.La articolul I punctul 62, alineatele (11) si (19) ale articolului 139 vor
avea urmatorul cuprins:
"(11) Pentru adoptarea masurilor prevazute la alin. (3), (6) si (10), sub
rezerva asigurarii protectiei informatiilor confidentiale, instantele
judecatoresti vor pretinde reclamantului sa furnizeze orice element de proba,
accesibil in mod rezonabil, pentru a dovedi cu suficienta certitudine ca s-a
adus atingere dreptului sau ori ca o astfel de atingere este iminenta. Se
considera ca reprezentand element de proba suficient numarul de copii ale unei
opere sau ale oricarui alt obiect protejat, la aprecierea instantei de judecata.
in acest caz, instantele judecatoresti pot sa ceara reclamantului sa depuna o
cautiune suficienta pentru a asigura compensarea oricarui prejudiciu care ar
putea fi suferit de parat.
.........................................................
(19) Guvernul Romaniei, prin Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, sprijina
elaborarea, de catre asociatiile si organizatiile profesionale, a codurilor de
conduita la nivel comunitar, destinate sa contribuie la asigurarea respectarii
drepturilor prevazute de prezenta lege, in special in ceea ce priveste
utilizarea codurilor ce permit identificarea fabricantului, aplicate pe discuri
optice. De asemenea, Guvernul Romaniei sprijina transmiterea catre Comisia
Europeana a proiectelor codurilor de conduita la nivel national sau comunitar si
a evaluarilor referitoare la aplicarea acestora."
50.La articolul I punctul 63, articolul 139^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^2
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 30.000
lei urmatoarele fapte:
a) incalcarea prevederilor art. 21;
b) incalcarea prevederilor art. 88 si 89;
c) incalcarea prevederilor art. 107 alin. (3) si (7);
d) nerespectarea de catre utilizatori a prevederilor art. 130 lit. h);
e) fixarea, fara autorizarea sau consimtamantul titularului drepturilor
recunoscute de prezenta lege, a interpretarilor sau a executiilor artistice ori
a programelor de radiodifuziune sau de televiziune."
51.La articolul I punctul 65, articolul 139^4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^4
(1) Constituie contraventie, daca nu reprezinta infractiune, si se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei si cu confiscarea marfurilor-pirat sau
a dispozitivelor-pirat de control al accesului fapta persoanelor juridice sau a
persoanelor fizice autorizate de a permite accesul in spatiile, la echipamentele,
la mijloacele de transport, la bunurile sau la serviciile proprii, in vederea
savarsirii de catre o alta persoana a unei contraventii sau infractiuni
prevazute de prezenta lege.
(2) Cu aceeasi amenda se sanctioneaza si fapta operatorilor economici care
incalca obligatia prevazuta la art. 145 alin. (3).
(3) Pentru repetarea savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) si (2), care au
avut ca rezultat savarsirea infractiunilor prevazute la art. 139^6 in termen de
un an, organul constatator aplica si sanctiunea complementara a inchiderii
unitatii."
52.La articolul I punctul 67, alineatele (1), (2) si (5) ale articolului 139^6
vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^6
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 al 5 ani sau cu
amenda urmatoarele fapte:
a) realizarea, in scopul distribuirii, fara a se urmari direct sau indirect un
avantaj material, cu orice mijloace si in orice mod, de marfuri-pirat;
b) plasarea marfurilor-pirat sub un regim vamal definitiv de import sau de
export, sub un regim vamal suspensiv ori in zone libere;
c) orice alta modalitate de introducere a marfurilor-pirat pe piata interna.
(2) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani sau
cu amenda oferirea, distribuirea, detinerea ori depozitarea sau transportul, in
scopul distribuirii de marfuri-pirat, precum si detinerea acestora in scopul
utilizarii prin comunicare publica la punctele de lucru ale persoanelor juridice.
.........................................................
(5) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
sau cu amenda promovarea de marfuri-pirat prin orice mijloc si in orice mod,
inclusiv prin utilizarea anunturilor publice ori a mijloacelor electronice de
comunicare sau prin expunerea ori prezentarea catre public a listelor sau a
cataloagelor de produse."
53.La articolul I punctul 68, articolul 139^7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^7
Refuzul de a declara provenienta marfurilor-pirat ori a dispozitivelor-pirat de
control al accesului, utilizate pentru serviciile de programe cu acces
conditionat, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda."
54.La articolul I punctul 69, articolul 139^8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^8
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 4 ani sau cu
amenda punerea la dispozitia publicului, inclusiv prin internet sau prin alte
retele de calculatoare, fara consimtamantul titularilor de drepturi, a operelor
sau a produselor purtatoare de drepturi conexe ori de drepturi sui-generis ale
fabricantilor de baze de date ori a copiilor acestora, indiferent de suport,
astfel incat publicul sa le poata accesa in orice loc sau in orice moment ales
in mod individual."
55.La articolul I punctul 70, articolul 139^9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^9
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 4 ani sau cu
amenda reproducerea neautorizata pe sisteme de calcul a programelor pentru
calculator in oricare dintre urmatoarele modalitati: instalare, stocare, rulare
sau executare, afisare ori transmitere in retea interna."
56.La articolul I punctul 71, alineatul (1) al articolului 140 va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 140
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la o luna la 2 ani
sau cu amenda urmatoarele fapte comise fara autorizarea sau consimtamantul
titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege:
a) reproducerea operelor sau a produselor purtatoare de drepturi conexe;
b) distribuirea, inchirierea sau importul pe piata interna a operelor ori a
produselor purtatoare de drepturi conexe, altele decat marfurile-pirat;
c) comunicarea publica a operelor sau a produselor purtatoare de drepturi
conexe;
d) radiodifuzarea operelor sau a produselor purtatoare de drepturi conexe;
e) retransmiterea prin cablu a operelor sau a produselor purtatoare de drepturi
conexe;
f) realizarea de opere derivate;
g) fixarea, in scop comercial, a interpretarilor sau a executiilor artistice ori
a programelor de radiodifuziune sau de televiziune;
h) incalcarea prevederilor art. 134."
57.La articolul I punctul 72, alineatele (1) si (2) ale articolului 141^1 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 141^1
(1) Producerea, importul, distribuirea, detinerea, instalarea, intretinerea sau
inlocuirea, in mod ilicit, a dispozitivelor de control al accesului, fie
originale, fie pirat, utilizate pentru serviciile de programe cu acces
conditionat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 5
ani sau cu amenda.
2) Fapta persoanei care se racordeaza fara drept sau care racordeaza fara drept
o alta persoana la servicii de programe cu acces conditionat constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda."
58.La articolul I punctul 73, articolul 143 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 143
(1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
sau cu amenda fapta persoanei care, fara drept, produce, importa, distribuie sau
inchiriaza, ofera, prin orice mod, spre vanzare sau inchiriere, ori detine, in
vederea comercializarii, dispozitive ori componente care permit neutralizarea
masurilor tehnice de protectie sau care presteaza servicii care conduc la
neutralizarea masurilor tehnice de protectie sau care neutralizeaza aceste
masuri tehnice de protectie, inclusiv in mediul digital.
(2) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
sau cu amenda fapta persoanei care, fara a avea consimtamantul titularilor de
drepturi si stiind sau trebuind sa stie ca astfel permite, faciliteaza, provoaca
sau ascunde o incalcare a unui drept prevazut in prezenta lege:
a) inlatura in scop comercial, de pe opere sau de pe alte produse protejate, ori
modifica pe acestea orice informatie sub forma electronica privind regimul
drepturilor de autor sau al drepturilor conexe aplicabil;
b) distribuie, importa in scopul distribuirii, radiodifuzeaza ori comunica
public sau pune la dispozitie publicului, astfel incat sa poata fi accesate, in
orice loc si in orice moment, alese in mod individual, fara drept, prin
intermediul tehnicii digitale, opere sau alte produse protejate, pentru care
informatiile existente sub forma electronica, privind regimul drepturilor de
autor sau al drepturilor conexe, au fost inlaturate ori modificate fara
autorizatie."
59.La articolul I, dupa punctul 73 se introduce un nou punct, punctul 73^1, cu
urmatorul cuprins:
"73^1. La articolul 143^1, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
«(3) De prevederile alin. (1) beneficiaza si persoanele care au comis
infractiuni prevazute la art. 139^9, 140 si 141, in conditiile in care se
recupereaza prejudiciul constatat.»"
60.La articolul I punctul 74, alineatul (2) al articolului 145 va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Constatarea infractiunilor prevazute la art. 139^6 alin. (6), art. 139^8,
139^9 si 143 se face si de catre Inspectoratul General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiilor, iar a celor prevazute la art. 139^6, 139^8 si 141^1 se
poate face si de catre Jandarmeria Romana, in conditiile prevazute de art. 214
din Codul de procedura penala."
61.La articolul I punctul 76, articolul 147 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 147
Persoanele fizice sau juridice straine, titulare ale drepturilor de autor sau
ale drepturilor conexe, beneficiaza de protectia prevazuta prin conventiile,
tratatele si acordurile internationale la care Romania este parte, iar in lipsa
acestora beneficiaza de un tratament egal cu cel al cetatenilor romani, cu
conditia ca acestia sa beneficieze, la randul lor, de tratament similar in
statele respective."
62.La articolul I, dupa punctul 78 se introduce un nou punct, punctul 78^1, cu
urmatorul cuprins:
"78^1. La articolul 150, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
«(2) Sumele datorate autorilor, ca urmare a utilizarii operelor lor, beneficiaza
de aceeasi protectie ca si salariile si nu pot fi urmarite decat in aceleasi
conditii. Aceste sume sunt supuse impozitarii conform legislatiei fiscale in
materie.»"
63.Articolul III va avea urmatorul cuprins:
"Art. III
in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante de urgenta, entitatile care au fost implicate in negocieri
pot initia procedurile pentru stabilirea unor noi metodologii privind
remuneratiile cuvenite titularilor de drepturi si au obligatia sa trimita cate 3
nominalizari pentru constituirea corpului de arbitri prevazut la art. 138^4.
Pana la aprobarea metodologiilor negociate conform prevederilor prezentei
ordonante de urgenta se aplica metodologiile in vigoare."
64.Articolul V va avea urmatorul cuprins:
"Art. V
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu modificarile si
completarile aduse prin legea de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, va
fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare."