Ordonanta de Urgenta nr. 123 din 1 septembrie 2005 -
pentru modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 843 din data de 19 septembrie 2005
Vezi intreaga lege 8/1996 cu modificarile facute
OUG 123/2005 a fost aprobata cu modificari de parlament prin legea 329/2006
Avand in vedere angajamentele Romaniei in cadrul calendarului de masuri pentru
integrarea in Uniunea Europeana,
pentru transpunerea in dreptul intern a acquis-ului comunitar privind
respectarea dreptului de proprietate intelectuala,
in scopul eliminarii blocajelor constatate pe parcursul aplicarii Legii nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in vederea intaririi capacitatii administrative a Oficiului Roman pentru
Drepturile de Autor prin stabilirea unei structuri organizatorice
corespunzatoare si pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii in domeniu,
aceste elemente vizand interesul public si reprezentand situatii extraordinare
si de urgenta,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1.Partea introductiva a articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie
intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi
modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea
si destinatia lor, cum sunt:"
2.La articolul 7, litera j) se abroga.
3.La articolul 13, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) reproducerea operei;"
4.Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Prin reproducere, in sensul prezentei legi, se intelege realizarea integrala sau
partiala a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau indirect,
temporar ori permanent, prin orice mijloc si sub orice forma, inclusiv
realizarea oricarei inregistrari sonore sau audiovizuale a unei opere, precum si
stocarea permanenta ori temporara a acesteia cu mijloace electronice."
5.Alineatul (3) al articolului 14^4 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Remuneratia echitabila prevazuta la alin. (2) nu se datoreaza, in cazul in
care imprumutul este realizat prin bibliotecile institutiilor de invatamant cu
acces gratuit."
6.La articolul 14^4, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul
(5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Dreptul de imprumut nu se epuizeaza odata cu prima vanzare sau cu primul
transfer de drept de proprietate asupra originalului ori copiilor unei opere pe
piata, efectuat de titularul de drepturi sau cu consimtamantul acestuia."
7.Articolul 14^5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14^5
Dispozitiile prezentei legi privind inchirierea si imprumutul nu se aplica:
a) constructiilor rezultate din proiecte arhitecturale;
b) originalelor sau copiilor operelor de design ori de arta aplicata produselor
destinate unei utilizari practice;
c) originalelor sau copiilor operelor, in scopul comunicarii publice ori pentru
a caror utilizare exista un contract;
d) lucrarilor de referinta pentru consultare imediata sau pentru imprumut intre
institutii;
e) operelor create de autor in cadrul contractului individual de munca, daca
acestea sunt utilizate de catre cel care a angajat autorul, in cadrul
activitatii obisnuite."
8.Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Se considera comunicare publica orice comunicare a unei opere, direct sau
prin orice mijloace tehnice, facuta intr-un loc deschis publicului sau in orice
loc in care se aduna un numar de persoane care depaseste cercul normal al
membrilor unei familii si al cunostintelor acesteia, inclusiv reprezentarea
scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de executie ori de
prezentare directa a operei, expunerea publica a operelor de arta plastica, de
arta aplicata, fotografica si de arhitectura, proiectia publica a operelor
cinematografice si a altor opere audiovizuale, inclusiv a operelor de arta
digitala, prezentarea intr-un loc public, prin intermediul inregistrarilor
sonore sau audiovizuale, precum si prezentarea intr-un loc public, prin
intermediul oricaror mijloace, a unei opere radiodifuzate. De asemenea, se
considera publica orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fara
fir, prin punerea la dispozitie publicului, inclusiv prin Internet sau alte
retele de calculatoare, astfel incat oricare dintre membrii publicului sa poata
avea acces din orice loc sau in orice moment ales in mod individual."
9.Articolul 15^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15^1
In sensul prezentei legi, prin radiodifuzare se intelege:
a) emiterea unei opere de catre un organism de radiodifuziune sau de televiziune,
prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara fir a semnelor, sunetelor sau
imaginilor ori a reprezentarii acestora, inclusiv comunicarea publica prin
satelit, in scopul receptionarii de catre public;
b) transmiterea unei opere sau a reprezentarii acesteia, prin fir, prin cablu,
prin fibra optica sau prin orice alt procedeu similar, cu exceptia retelelor de
calculatoare, in scopul receptionarii de catre public."
10.La alineatul (2) al articolului 33, litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) de opere, in cazul utilizarii de natura necomerciala in beneficiul
persoanelor cu handicap, care sunt direct legate de acel handicap si in limita
ceruta de handicapul respectiv."
11.Alineatul (3) al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Sunt exceptate de la dreptul de reproducere, in conditiile prevazute la
alin. (1), actele provizorii de reproducere care sunt tranzitorii sau accesorii
si constituie o parte integranta si esentiala a unui proces tehnic si al caror
scop unic este sa permita transmiterea, in cadrul unei retele intre terti, de
catre un intermediar, sau utilizarea licita a unei opere ori a altui obiect
protejat si care nu au o semnificatie economica de sine statatoare."
12.Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Nu constituie o incalcare a dreptului de autor, in sensul prezentei legi,
reproducerea unei opere, cu exceptia partiturilor muzicale, fara consimtamantul
autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu
conditia ca opera sa fi fost adusa anterior la cunostinta publica, iar
reproducerea sa nu contravina utilizarii normale a operei si sa nu il
prejudicieze pe autor ori pe titularul drepturilor de utilizare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza inregistrari sonore sau
audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor exprimate
grafic, precum si pentru aparatele ce permit realizarea de copii, in situatia
prevazuta la alin. (1), se va plati o remuneratie compensatorie stabilita prin
negociere, conform prevederilor prezentei legi."
13.Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) In scopul de a testa functionarea produselor la momentul fabricarii sau
vanzarii, societatile comerciale care produc ori vand inregistrari sonore sau
audiovizuale, echipament pentru reproducerea ori comunicarea publica a acestora,
precum si echipament pentru receptarea de emisiuni de radio si de televiziune
pot reproduce si prezenta extrase din opere, cu conditia ca aceste operatiuni sa
fie reduse la dimensiunile necesare testarii.
(2) Pentru supravegherea utilizarii repertoriului propriu de catre terti
organismele de gestiune colectiva pot monitoriza prin orice mijloace activitatea
utilizatorilor, fara autorizarea acestora si fara plata, putand solicita in
acest scop si informatii de interes public detinute, potrivit legii, de
institutiile publice competente."
14.Alineatul (1) al articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Cesiunea dreptului de radiodifuzare a unei opere catre un organism de
radiodifuziune sau de televiziune da dreptul acestuia sa inregistreze opera
pentru nevoile propriilor emisiuni in scopul realizarii, o singura data, a
radiodifuzarii autorizate. In cazul unei noi radiodifuzari a operei astfel
inregistrate este necesara o noua autorizare din partea autorilor, in schimbul
unei remuneratii care nu poate face obiectul unei renuntari. Daca in termen de 6
luni de la prima radiodifuzare nu se solicita aceasta autorizare, inregistrarea
trebuie distrusa."
15.Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sa prevada
drepturile patrimoniale transmise si sa mentioneze, pentru fiecare dintre
acestea, modalitatile de utilizare, durata si intinderea cesiunii si remuneratia
titularului dreptului de autor. Absenta oricareia dintre aceste prevederi da
dreptul partii interesate de a cere anularea contractului."
16.Alineatul (5) al articolului 56 va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul in care editorul intentioneaza sa distruga copiile operei, ramase
in stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca in contract nu
se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le ofere mai intai autorului
la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vanzarea ca deseuri."
17.La articolul 65, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul
(3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru realizarea unei opere audiovizuale, forma scrisa a contractului
dintre producator si autorul principal este obligatorie."
18.Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Sunt autori ai operei audiovizuale, in conditiile prevazute la art. 5, regizorul
sau realizatorul, autorul adaptarii, autorul scenariului, autorul dialogului,
autorul muzicii special create pentru opera audiovizuala si autorul grafic
pentru operele de animatie sau al secventelor de animatie, cand acestea din urma
reprezinta o parte importanta a operei. In contractul dintre producatorul si
regizorul sau realizatorul operei partile pot conveni sa fie inclusi ca autori
ai operei audiovizuale si alti creatori care au contribuit substantial la
crearea acesteia."
19.Alineatul (1) al articolului 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
(1) Prin contractele incheiate intre autorii operei audiovizuale si producator,
in lipsa unei clauze contrare, se prezuma ca acestia, cu exceptia autorilor
muzicii special create, ii cedeaza producatorului drepturile exclusive privind
utilizarea operei in ansamblul sau, prevazute la art. 13, precum si dreptul de a
autoriza dublarea si subtitrarea, in schimbul unei remuneratii echitabile."
20.La articolul 73, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul
(2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Prima vanzare a unei copii a unui program pentru calculator pe piata
interna de catre titularul drepturilor sau cu consimtamantul acestuia epuizeaza
dreptul exclusiv de autorizare a distribuirii acestei copii pe piata interna."
21.La alineatul (1) al articolului 98, literele b) si g) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) reproducerea interpretarii sau a executiei fixate;
g) radiodifuzarea si comunicarea publica a interpretarii sau a executiei sale,
in afara cazului in care interpretarea ori executia a fost deja fixata sau
radiodifuzata ori realizata pe baza unei fixari, caz in care are dreptul numai
la remuneratie echitabila;"
22.Alineatele (2) si (3) ale articolului 98 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In sensul prezentei legi, se considera fixare incorporarea sunetelor,
imaginilor ori a sunetelor si imaginilor sau a reprezentarii digitale a acestora,
intr-un suport care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea publica, cu
ajutorul unui dispozitiv.
(3) Remuneratia echitabila prevazuta la alin. (1) lit. g) se stabileste si se
colecteaza conform procedurii prevazute la art. 131, 131^1, 131^2 si 13^3."
23.La articolul 98, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul
(4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Definitiile prevazute la art. 14, 14^1, 14^2, 14^3, 14^4, art. 15 alin.
(1), art. 15^1 si 15^2 se aplica in mod corespunzator si drepturilor prevazute
la alin. (1)."
24.Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102
(1) Durata drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau executanti
este de 50 de ani de la data interpretarii sau executiei. Totusi, daca fixarea
interpretarii sau executiei in decursul acestei perioade face obiectul unei
publicari licite sau al unei comunicari publice licite, durata drepturilor este
de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre
acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza incepand cu data de 1 ianuarie a
anului urmator faptului generator de drepturi."
25.Alineatul (1) al articolului 103 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103
(1) Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul prezentei legi,
fixarea sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie sau a altor sunete
ori a reprezentarii digitale ale acestor sunete, alta decat sub forma unei
fixari incorporate intr-o opera cinematografica sau in alta opera audiovizuala."
26.La alineatul (1) al articolului 105, litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) radiodifuzarea si comunicarea publica a propriilor inregistrari sonore, cu
exceptia celor publicate in scop comercial, caz in care are dreptul la
remuneratie echitabila;"
27.Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106
(1) Durata drepturilor patrimoniale ale producatorilor de inregistrari sonore
este de 50 de ani de la data primei fixari. Totusi, daca inregistrarea in
decursul acestei perioade face obiectul unei publicari licite sau al unei
comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la
care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza incepand cu data de 1 ianuarie a
anului urmator faptului generator de drepturi."
28.Articolul 106^4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106^4
(1) Durata drepturilor patrimoniale ale producatorilor de inregistrari
audiovizuale este de 50 de ani de la data primei fixari. Totusi, daca
inregistrarea in decursul acestei perioade face obiectul unei publicari sau al
unei comunicari publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data
la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevazuta la alin. (1) se calculeaza incepand cu data de 1 ianuarie a
anului urmator faptului generator de drepturi."
29.Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107
(1) Autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin inregistrari sonore sau
audiovizuale pe orice tip de suport, precum si cei ai operelor susceptibile de a
fi reproduse pe hartie, direct ori indirect, in conditiile prevazute la art. 34
alin. (1), au dreptul, impreuna cu editorii, producatorii si cu artistii
interpreti sau executanti, dupa caz, la o remuneratie compensatorie pentru copia
privata, conform art. 34 alin. (2). Dreptul la remuneratia compensatorie pentru
copia privata nu poate face obiectul unei renuntari din partea beneficiarilor.
(2) Remuneratia compensatorie pentru copia privata se plateste de catre
fabricantii si importatorii de suporturi sau aparate, prevazute la art. 34 alin.
(2), indiferent daca procedeul folosit este unul analog sau digital.
(3) Importatorii si fabricantii de suporturi si aparate, prevazute la art. 34
alin. (2), sunt obligati sa se inscrie la Oficiul Roman pentru Drepturile de
Autor, in Registrul National al Copiei Private, si pot desfasura activitatile
respective de import sau de productie numai dupa obtinerea de la Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor a certificatului de inregistrare. Acest certificat se
elibereaza de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor pe baza dovezilor privind
obiectul de activitate declarat legal si a certificatului unic de inregistrare
la registrul comertului, in termen de 5 zile de la depunerea acestora.
(4) Lista suporturilor si a aparatelor pentru care se datoreaza remuneratia
compensatorie pentru copia privata, precum si cuantumul acestei remuneratii se
negociaza din 2 in 2 ani, in cadrul unor comisii constituite din:
a) cate un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care
functioneaza pentru cate o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) cate un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de
fabricantii si importatorii de suporturi si de aparate, numit dintre acestea, si
cate un reprezentant al primilor 3 fabricanti si importatori de suporturi si de
aparate majori, stabiliti pe baza cifrei de afaceri si a cotei de piata din
domeniul respectiv, cu conditia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor pe propria raspundere, pe de alta parte.
(5) In vederea initierii negocierilor potrivit procedurilor prevazute la art.
131 alin. (2) -(4), organismele de gestiune colectiva sau structurile asociative
ale fabricantilor si importatorilor de suporturi si de aparate vor depune la
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor o cerere continand lista suporturilor
si aparatelor, precum si cuantumurile remuneratiilor ce urmeaza a fi negociate.
Metodologiile se elaboreaza in mod distinct pentru aparatele si suporturile din
domeniul sonor si audiovizual si pentru aparatele si suporturile din domeniul
grafic si se negociaza in doua comisii.
(6) Remuneratiile negociate de parti pot fi procentuale sau forfetare si sunt
datorate pentru aparatele si suporturile prevazute la art. 34 alin. (2),
inclusiv pentru coli de hartie pentru copiator format A4 si suporturi digitale.
(7) Remuneratia compensatorie pentru copia privata se calculeaza la valoarea in
vama, in cazul importurilor si, respectiv, la valoarea facturata fara TVA, in
cazul fabricantilor. Remuneratia este scadenta la data de 25 a lunii urmatoare
efectuarii importului, respectiv facturarii de catre fabricanti.
(8) Negocierile pentru stabilirea cuantumului remuneratiei compensatorii si a
listei aparatelor si suporturilor pentru care se datoreaza aceasta remuneratie
se convoaca de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor si se desfasoara
potrivit procedurilor prevazute la art. 131^2."
30.Articolul 107^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107^1
Remuneratia compensatorie pentru copia privata se colecteaza de catre un
organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse dupa inregistrari
sonore si audiovizuale si de catre un alt organism de gestiune colector unic
pentru operele reproduse de pe hartie, in conditiile prevazute la art. 133 alin.
(6)-(8). Cele doua organisme de gestiune colectiva, cu atributii de colector
unic, sunt desemnate prin votul majoritatii organismelor de gestiune colectiva
beneficiare, la prima convocare, sau prin votul majoritatii celor prezenti, la a
doua convocare. Organismele de gestiune colectiva desemnate prin vot vor depune
la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost
desemnate. In termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii, Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului
general, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
31.La alineatul (1) al articolului 107^2, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) in cazul copiilor inregistrate, prin procedeu analogic, pe hartie,
remuneratia se imparte in mod egal intre autori si editori. Sumele cuvenite
editorilor se repartizeaza acestora numai prin asociatiile de editori, pe baza
unui protocol incheiat intre acestea, continand criteriile de repartitie si
procentele cuvenite fiecarei asociatii. Pot participa la negocierea protocolului
de repartizare numai asociatiile de editori care indeplinesc conditiile
stabilite prin decizia directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile
de Autor;"
32.Alineatul (2) al articolului 107^2 se abroga.
33.Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112
Dispozitiile privind limitele exercitarii drepturilor prevazute la art. 33-38 se
aplica in mod corespunzator si titularilor de drepturi conexe dreptului de
autor."
34.La articolul 113, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) reproducerea integrala sau partiala, directa ori indirecta, temporara sau
permanenta, prin orice mijloc si sub orice forma, a propriilor emisiuni si
servicii de programe de radiodifuziune sau de televiziune fixate pe orice fel de
suport, indiferent daca au fost transmise prin fir ori fara fir, inclusiv prin
cablu sau satelit;"
35.La articolul 117, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul
(3), cu urmatorul cuprins:
"(3) In sensul prezentei legi, prin satelit se intelege orice satelit care
opereaza pe benzi de frecventa rezervate, conform legislatiei privind
telecomunicatiile, pentru radiodifuzarea semnalelor in scopul receptionarii de
catre public sau pentru comunicarea individuala privata. In acest din urma caz
este totusi necesar ca receptia individuala sa se poata face in conditii
comparabile celor din primul caz."
36.Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118
(1) In cazul in care semnalele purtatoare de emisiuni sau de servicii de
programe sunt difuzate sub o forma codificata, introducerea lor in lantul de
comunicare este considerata comunicare publica, daca dispozitivul de
decodificare a emisiunii este pus la dispozitie publicului de organismul
respectiv sau cu consimtamantul sau.
(2) Responsabilitatea comunicarii publice, in cazul in care semnalele purtatoare
sunt transmise de un organism situat in afara Romaniei sau intr-un stat care nu
este membru al Uniunii Europene si care nu asigura nivelul de protectie prevazut
de prezenta lege, este asigurata astfel:
a) daca semnalele sunt transmise satelitului prin intermediul unei statii de
legatura ascensionala, responsabilitatea revine persoanei care, situate pe
teritoriul Romaniei sau al unui stat membru al Uniunii Europene, utilizeaza
statia;
b) daca nu se apeleaza la o statie de legatura ascensionala, dar comunicarea
catre public a fost autorizata de un organism cu sediul principal in Romania sau
pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, responsabilitatea revine
organismului care a autorizat-o."
37.Alineatul (2) al articolului 119 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contractul-cadru incheiat intre un organism de gestiune colectiva si un
organism de radiodifuziune sau de televiziune, pentru comunicarea publica prin
satelit a unei categorii de opere apartinand unui anumit domeniu, isi poate
produce efectele extinse si fata de titularii de drepturi care nu sunt
reprezentati de organismele de gestiune colectiva, daca aceasta comunicare catre
public prin satelit are loc simultan cu radiodifuzarea terestra efectuata de
catre acelasi organism emitator. Titularul de drepturi nereprezentat are
posibilitatea in orice moment sa inlature producerea efectelor extinse ale
contractului-cadru, printr-un contract individual sau colectiv."
38.Alineatele (1) -(4) ale articolului 121 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 121
(1) Titularii drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe isi pot exercita
drepturile lor pentru autorizarea sau interzicerea retransmisiei prin cablu
numai prin intermediul unui organism de gestiune colectiva.
(2) Cuantumul remuneratiei privind drepturile de autor si drepturile conexe
pentru retransmiterea prin cablu se stabileste prin metodologii negociate intre
organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe
si structurile asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor
prevazute la art. 131, 1311 si 1312.
(3) In cazul in care partile nu pot stabili metodologii prin negociere, inainte
de initierea procedurii de arbitraj prevazute de art. 1312 alin. (3) acestea pot
conveni sa recurga la o procedura de mediere facultativa. Aceasta mediere este
efectuata de unul sau mai multi mediatori alesi de parti in asa fel incat
independenta si impartialitatea lor sa nu poata fi puse la indoiala. Mediatorii
au ca sarcina sa ajute negocierile si pot sa notifice o propunere partilor.
(4) In termen de 3 luni de la prezentarea propunerii de catre mediatori, partile
vor notifica mediatorilor si la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor
respingerea propunerii sau acceptarea acesteia prin semnarea protocolului
privind metodologii le. Notificarea propunerii, precum si a acceptarii sau
respingerii acesteia se face in conformitate cu regulile aplicabile notificarii
actelor juridice. Acceptarea de catre toate partile este prezumata in cazul in
care nici una dintre ele nu a notificat respingerea propunerii in acest termen."
39.Alineatul (2) al articolului 121^1 se abroga.
40.La articolul 122^3, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul
(5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Utilizatorul legitim al unei baze de date sau al unei parti dintr-o baza de
date poate efectua fara consimtamantul autorului acesteia orice act de
reproducere, distribuire, comunicare publica sau transformare, necesar
utilizarii normale si accesului la baza de date sau la o parte din aceasta."
41.Alineatele (1) si (2) ale articolului 123^2 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 123^2
(1) Pot fi gestionate colectiv urmatoarele drepturi:
a) dreptul de reproducere a operelor muzicale pe fonograme sau videograme;
b) dreptul de comunicare publica a operelor si a prestatiilor artistice in
domeniul audiovizual;
c) dreptul de imprumut, cu exceptia cazului prevazut la art. 123^1 alin. (1)
lit. b);
d) dreptul de radiodifuzare a operelor si a prestatiilor artistice in domeniul
audiovizual;
e) dreptul la remuneratie echitabila rezultata din cesiunea dreptului de
inchiriere prevazut la art. 111^1 alin. (1);
f) dreptul la remuneratie echitabila recunoscut artistilor interpreti si
producatorilor de fonograme pentru comunicarea publica si radiodifuzarea
fonogramelor publicate in scop comercial sau a reproducerilor acestora.
(2) Pentru categoriile de drepturi prevazute la alin. (1) organismele de
gestiune colectiva ii reprezinta numai pe titularii de drepturi care le-au
acordat mandat si elaboreaza metodologii, in limita repertoriului gestionat,
daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a), sau
negociaza direct cu utilizatorii contractele de licenta. Organismele de gestiune
colectiva vor permite, la cererea utilizatorilor, consultarea la sediul
organismelor a repertoriului de opere gestionat, dintre cele utilizate de
solicitant, in forma prevazuta la art. 126 alin. (2), precum si lista
titularilor de drepturi de autor si de drepturi conexe, romani si straini, pe
care ii reprezinta. Aceasta activitate de gestiune colectiva se afla sub
supravegherea si controlul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, in
calitate de garant al aplicarii legii."
42.La articolul 125^1, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) categoriile de utilizatori si alte categorii de persoane fizice si juridice
care au obligatii de plata catre titularii de drepturi;"
43.Articolul 129^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 129^1
In cazul gestiunii colective obligatorii, daca un titular nu este asociat la
nici un organism, competenta revine organismului din domeniu cu cel mai mare
numar de membri. Revendicarea de catre titularii de drepturi nereprezentati a
sumelor cuvenite se poate face in termen de 3 ani de la data notificarii. Dupa
acest termen sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt utilizate potrivit
hotararii adunarii generale."
44.La alineatul (1) al articolului 130, literele a), b), h) si i) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) sa elaboreze metodologii pentru domeniile lor de activitate, cuprinzand
drepturile patrimoniale cuvenite, ce trebuie negociate cu utilizatorii in
vederea platii acestor drepturi, in cazul acelor opere al caror mod de
exploatare face imposibila autorizarea individuala de catre titularii de
drepturi;
b) sa-i autorizeze pe utilizatori, in cazul in care s-au stabilit metodologii,
la cererea acestora efectuata inainte de utilizarea repertoriului protejat, in
schimbul unei remuneratii, prin licenta neexclusiva, in forma scrisa;
h) sa ceara utilizatorilor sau intermediarilor acestora comunicarea de
informatii si transmiterea documentelor necesare pentru determinarea cuantumului
remuneratiilor pe care le colecteaza, precum si informatii privind operele
utilizate, cu indicarea titularilor de drepturi, in vederea repartizarii
acestora; utilizatorii sau intermediarii acestora au obligatia sa furnizeze, in
format scris si electronic, in termen de 10 zile de la solicitare, informatiile
si documentele solicitate sub semnatura reprezentantului legal si cu stampila;
i) sa asigure transparenta activitatii de gestiune colectiva in raporturile cu
autoritatile publice care au drept de control;"
45.Alineatele (1) -(3) ale articolului 131 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 131
(1) In vederea initierii procedurilor de negociere, organismele de gestiune
colectiva trebuie sa depuna la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor o
cerere, insotita de metodologiile propuse a fi negociate, potrivit prevederilor
art. 130 alin. (1) lit. a).
(2) Metodologiile se negociaza in cadrul unei comisii constituite prin decizie a
directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, emisa in
termen de maximum 5 zile de la primirea cererii de initiere a procedurilor de
negociere. Decizia directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala
organismelor de gestiune colectiva. Comisia de negociere este constituita din:
a) cate un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care
functioneaza pentru cate o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) cate un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de
utilizatori, numit dintre acestea, si cate un reprezentant al primilor 3
utilizatori majori, stabiliti pe baza cifrei de afaceri si a cotei de piata a
acestora in domeniu, cu conditia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor pe propria raspundere, precum si al societatilor
publice de radiodifuziune si de televiziune, dupa caz, pe de alta parte.
(3) In vederea desemnarii in cadrul comisiei prevazute la alin. (2), organismele
de gestiune colectiva vor depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor,
odata cu metodologiile, lista structurilor asociative ale utilizatorilor si pe
cea a utilizatorilor majori, care urmeaza a fi convocati pentru negocieri,
precum si elementele de identificare a acestora."
46.Alineatele (2) -(4) ale articolului 131^1 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Organismele de gestiune colectiva pot solicita de la aceeasi categorie de
utilizatori remuneratii forfetare sau procentuale raportate la veniturile
obtinute de utilizatori din activitatea care utilizeaza repertoriul, iar in
lipsa acestor venituri, la cheltuielile ocazionate de utilizare.
(3) Remuneratiile forfetare sau procentuale prevazute la alin. (2) pot fi
solicitate numai daca si in masura in care sunt utilizate opere pentru care
drepturile de autor sau drepturile conexe protejate se afla in termenele de
protectie prevazute de lege.
(4) In cazul in care gestiunea colectiva este obligatorie conform prevederilor
art. 123^1, metodologiile se negociaza fara a se tine seama de criteriile
prevazute la alin. (1) lit. c) si e), repertoriile fiind considerate repertorii
extinse."
47.Alineatele (1)-(7) si (9) ale articolului 131^2 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 131^2
(1) Negocierea metodologiilor se desfasoara conform programului stabilit intre
cele doua parti, pe o durata de maximum 30 de zile calendaristice de la data
constituirii comisiei.
(2) Intelegerea partilor cu privire la metodologiile negociate se consemneaza
intr-un protocol care se depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor.
Protocolul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala
organismelor de gestiune colectiva, prin decizie a directorului general al
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, emisa in termen de 5 zile de la data
depunerii. Metodologiile astfel publicate sunt opozabile tuturor utilizatorilor
din domeniul pentru care s-a negociat si tuturor importatorilor si fabricantilor
de suporturi si aparate pentru care se datoreaza remuneratia compensatorie
pentru copia privata, conform art. 107.
(3) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate fi solicitat pentru initierea
procedurii de arbitraj efectuate de catre arbitri, in urmatoarele situatii:
a) entitatile care alcatuiesc o parte ce urmeaza sa participe la negociere nu au
putut conveni asupra punctului de vedere comun ce trebuie prezentat celeilalte
parti;
b) cele doua parti aflate in negociere nu au putut conveni o forma unica a
metodologiei in termenul prevazut la alin. (1);
c) organismele de gestiune colectiva nu au putut conveni incheierea unui
protocol de repartizare a remuneratiilor si de stabilire a comisionului datorat
colectorului unic.
(4) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, in termen de 5 zile de la
solicitarea arbitrajului, convoaca partile in vederea desemnarii, prin tragere
la sorti, a 5 arbitri titulari, care vor constitui completul de arbitraj, si a 3
arbitri de rezerva. Acestia din urma vor inlocui, in ordinea tragerii la sorti,
pe arbitrii titulari indisponibili. Desemnarea arbitrilor prin tragere la sorti
se face si in cazul absentei partilor convocate.
(5) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, in termen de 5 zile de la data
desemnarii arbitrilor, convoaca la sediul sau arbitrii desemnati si partile in
vederea constituirii completului de arbitraj. Completul de arbitraj stabileste
onorariul brut, dar nu mai mult de 3.000 lei (RON) pentru fiecare arbitru,
primul termen, dar nu mai tarziu de 5 zile, precum si locul arbitrajului si
informeaza partile.
(6) Cele doua parti aflate in arbitraj, organismele de gestiune colectiva si,
respectiv, utilizatorii sau alti platitori contribuie in mod egal la plata
onorariului. Sumele se depun la casieria Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor, inainte de primul termen de arbitraj. Neplata in termen atrage decaderea
partii care nu a achitat onorariul din dreptul de a propune probe si de a
formula concluzii pe durata arbitrajului.
(7) Arbitrii au obligatia ca in termen de 30 de zile de la primul termen al
arbitrajului sa depuna la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor hotararea
cuprinzand forma finala a metodologiilor supuse arbitrajului, in vederea
comunicarii catre parti. In mod exceptional, arbitrii pot solicita, motivat,
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor prelungirea acestui termen cu maximum
15 zile. Arbitrii isi pot ridica onorariul de la casieria Oficiului Roman pentru
Drepturile de Autor numai dupa depunerea hotararii arbitrale.
(9) In termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a hotararii arbitrale partile pot face apel impotriva acesteia la
instanta Curtii de Apel Bucuresti, care se va pronunta asupra cauzei, in complet
civil. Hotararea arbitrala este executorie de drept pana la pronuntarea solutiei
cu privire la mentinerea sau modificarea metodologiilor. Solutia Curtii de Apel
Bucuresti este definitiva si irevocabila, se comunica Oficiului Roman pentru
Drepturile de Autor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe
cheltuiala Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, prin decizie a
directorului general, emisa in 5 zile de la data comunicarii."
48.La articolul 131^2, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul
(10), cu urmatorul cuprins:
"(10) Metodologiile negociate sau stabilite conform prevederilor alin. (1) -(9)
nu sunt opozabile utilizatorilor care la data declansarii procedurii de
negociere a metodologiilor se afla in curs de negociere directa a unui contract
de licenta sau au incheiat deja aceste negocieri cu organismele de gestiune
colectiva."
49.Articolul 131^3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 131^3
(1) Organismele de gestiune colectiva sau, dupa caz, structurile asociative ale
utilizatorilor, utilizatorii majori, societatile publice de radiodifuziune sau
de televiziune pot formula o noua cerere de initiere a procedurilor de negociere
a tarifelor si metodologiilor numai dupa 3 ani de la data publicarii lor in
forma definitiva in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In cazul negocierilor prevazute de art. 107 alin. (4), oricare dintre parti
poate formula o noua cerere de initiere a procedurilor de negociere a
metodologiilor numai dupa 2 ani de la data publicarii acestora in forma
definitiva in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Pana la publicarea noilor metodologii, raman valabile vechile metodologii."
50.Articolul 133 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 133
(1) Colectarea sumelor datorate de utilizatori sau de alti platitori se face de
catre un singur organism de gestiune colectiva pentru aceeasi categorie de
titulari de drepturi.
(2) In situatia in care exista mai multe organisme de gestiune colectiva pentru
un singur domeniu de titulari de drepturi, organismele beneficiare stabilesc,
printr-un protocol care se depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor in
vederea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala
acestora, urmatoarele:
a) criteriile repartizarii intre organisme a remuneratiei;
b) organismul de gestiune colectiva care urmeaza sa fie numit dintre acestea,
prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor, drept colector in domeniul titularilor de drepturi in cauza;
c) modalitatea de evidentiere si justificare a cheltuielilor privind acoperirea
reala a costurilor de colectare ale organismului de gestiune colector.
(3) In cazul prevazut la alin. (2), daca organismele de gestiune colectiva
beneficiare nu depun la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor protocolul
mentionat, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
metodologiilor Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor desemneaza dintre
acestea colectorul in domeniul titularilor de drepturi in cauza, pe baza
reprezentativitatii, prin decizie a directorului general.
(4) Pentru situatia prevazuta la alin. (3), colectorul unic desemnat de Oficiul
Roman pentru Drepturile de Autor nu poate repartiza sumele colectate nici intre
organismele beneficiare, nici propriilor membri, decat dupa depunerea la Oficiul
Roman pentru Drepturile de Autor a unui protocol incheiat intre organismele
beneficiare prin care se stabilesc criteriile privind repartizarea sumelor
colectate. Cheltuielile de colectare, in acest caz, se evidentiaza distinct si
trebuie sa fie justificate prin documente privind acoperirea reala a costurilor
de colectare ale organismului de gestiune care este colector in domeniul
titularilor de drepturi in cauza.
(5) La expirarea termenului de 30 de zile prevazut la alin. (3), oricare dintre
organismele de gestiune colectiva poate solicita Oficiului Roman pentru
Drepturile de Autor initierea procedurii de arbitraj efectuate de catre arbitri,
pentru stabilirea criteriilor privind repartizarea remuneratiei intre
categoriile de beneficiari. Procedura de arbitraj, precum si etapele ulterioare
sunt cele prevazute la art. 131^2 alin. (3)-(9).
(6) Sumele colectate de organismul de gestiune colectiva, in calitate de
colector unic, potrivit prevederilor art. 107^1 alin. (1), ale art. 121 alin.
(2) si alin. (1) si (3) ale prezentului articol, se evidentiaza in conturi
analitice distincte.
(7) Organismul de gestiune colectiva, care este colector unic, are obligatia sa
elibereze autorizarea prin licenta neexclusiva, in forma scrisa semnata de toate
organismele de gestiune colectiva beneficiare, si sa asigure transparenta
activitatilor de colectare, precum si a costurilor aferente in raporturile cu
organismele de gestiune colectiva beneficiare. Acestea au obligatia de a
sprijini activitatea de colectare.
(8) Prevederile art. 134 alin. (2) lit. f) se aplica in mod corespunzator si
organismelor de gestiune colectiva care sunt colectori unici.
(9) Organismele de gestiune colectiva pot conveni printr-un protocol care se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin decizie a directorului
general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, desemnarea unui colector
comun pe un domeniu de platitori, privind remuneratiile cuvenite categoriilor de
titulari de drepturi reprezentate de acestea. De asemenea, organismele de
gestiune colectiva pot infiinta, cu avizul Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor, organisme comune de colectare pentru mai multe domenii, care sa
functioneze potrivit prevederilor legale referitoare la federatiile de persoane
juridice de drept privat fara scop patrimonial, precum si potrivit prevederilor
exprese privind organizarea si functionarea organismelor de gestiune colectiva
din prezenta lege."
51.Alineatul (2) al articolului 134 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Gestiunea colectiva se exercita potrivit urmatoarelor reguli:
a) deciziile privind metodele si regulile de colectare a remuneratiei si a altor
sume de la utilizatori si cele de repartizare a acestora intre titularii de
drepturi, precum si cele privind alte aspecte mai importante ale gestiunii
colective trebuie sa fie luate de membri, in cadrul adunarii generale, potrivit
statutului;
b) comisionul datorat de titularii de drepturi, care sunt membri ai unui
organism de gestiune colectiva, pentru acoperirea cheltuielilor de functionare
ale acestuia, prevazute la art. 127 alin. (1) lit. i), cumulat cu comisionul
datorat organismului de gestiune colectiva care este colector unic, potrivit
prevederilor art. 133 alin. (2) lit. c) si alin. (4), nu poate fi mai mare de
30% din sumele colectate anual;
c) in lipsa unei hotarari exprese a adunarii generale, sumele colectate de un
organism de gestiune colectiva nu pot fi utilizate in scopuri comune, altele
decat acoperirea costurilor reale ale colectarii si repartizarii catre membri a
sumelor cuvenite; adunarea generala poate decide ca maximum 30% din sumele
colectate sa poata fi utilizate in scopuri comune si numai in limita obiectului
de activitate;
d) sumele colectate de un organism de gestiune colectiva se repartizeaza
individual titularilor de drepturi, proportional cu utilizarea repertoriului
fiecaruia, in termen de maximum 6 luni de la data colectarii; titularii de
drepturi pot pretinde plata sumelor colectate nominal sau a caror repartizare nu
presupune o documentare speciala, in termen de 30 de zile de la data colectarii;
e) comisionul datorat de titularii de drepturi se retine acestora din sumele
cuvenite fiecaruia, dupa calcularea repartitiei individuale;
f) sumele rezultate din plasamentele remuneratiilor nerevendicate si
nerepartizate, aflate in depozite bancare sau obtinute din alte operatiuni
efectuate in limita obiectului de activitate, precum si cele obtinute cu titlu
de prejudicii sau daune ca urmare a incalcarii drepturilor de autor ori a
drepturilor conexe se cuvin si se repartizeaza titularilor de drepturi si nu pot
constitui venituri ale organismului de gestiune colectiva."
52.La articolul 134, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul
(3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Remuneratiile incasate de organismele de gestiune colectiva nu sunt si nu
pot fi asimilate veniturilor acestora, in exercitarea mandatului, in conditiile
prezentei legi, organismelor de gestiune colectiva nu li se transfera sau nu li
se transmit drepturi de autor si drepturi conexe ori utilizarea acestora."
53.La alineatul (1) al articolului 134^1, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) situatia anuala privind soldul sumelor nerepartizate, sumele colectate pe
categorii de utilizatori sau alti platitori, sumele retinute, costul gestiunii
si sumele repartizate pe categorii de titulari;"
54.Articolul 137 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 137
(1) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor functioneaza ca organ de
specialitate in subordinea Guvernului, fiind autoritate unica de reglementare,
evidenta prin registre nationale, supraveghere, autorizare, arbitraj si
constatare tehnico-stiintifica in domeniul drepturilor de autor si al
drepturilor conexe.
(2) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Oficiului Roman pentru
Drepturile de Autor se face integral si distinct de la bugetul de stat, prin
intermediul bugetului Ministerului Culturii si Cultelor, ministrul coordonator
fiind ordonator principal de credite.
(3) Organizarea, functionarea, structura personalului si dotarile necesare
indeplinirii atributiilor Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(4) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor este coordonat de ministrul
culturii si cultelor si este condus de un director general, ajutat de un
director general adjunct, numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului coordonator.
(5) Personalul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor beneficiaza de
stimulente din sumele incasate pentru bugetul de stat din operatiunile contra
cost efectuate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, in procent de pana
la 15%.
(6) Nivelul de constituire pentru fiecare dintre operatiunile prevazute la art.
138 alin. (1) lit. d), e), k) si I) si conditiile de repartizare si utilizare a
fondului de stimulente se stabilesc prin norme aprobate prin hotarare a
Guvernului."
55.Articolul 138 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 138
(1) Principalele atributii ale Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor sunt
urmatoarele:
a) reglementeaza activitatea din domeniu prin decizii ale directorului general,
potrivit legii;
b) elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul sau de activitate;
c) tine evidenta repertoriilor transmise de organismele de gestiune colectiva;
d) organizeaza si administreaza contra cost inregistrarea in registrele
nationale si in alte evidente nationale specifice, prevazute de lege;
e) elibereaza contra cost marcaje holografice utilizabile in conditiile legii in
domeniul drepturilor de autor si al drepturilor conexe, la valoarea pretului de
achizitie la care se adauga un comision de administrare de 30%;
f) avizeaza constituirea si supravegheaza functionarea organismelor de gestiune
colectiva;
g) avizeaza, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale,
potrivit legii, inscrierea in registrul aflat la grefa judecatoriei a
asociatiilor si fundatiilor constituite in domeniul drepturilor de autor si al
drepturilor conexe, inclusiv in ceea ce priveste asociatiile pentru combaterea
pirateriei;
h) controleaza functionarea organismelor de gestiune colectiva si stabileste
masurile de intrare in legalitate sau aplica sanctiuni, dupa caz;
i) asigura secretariatul procedurilor de arbitraj desfasurate potrivit legii;
j) efectueaza constatari tehnico-stiintifice cu privire la caracterul original
al produselor purtatoare de drepturi de autor sau de drepturi conexe, la
solicitarea organelor de cercetare penala;
k) efectueaza la cerere expertize contra cost, pe cheltuiala partilor
interesate;
l) desfasoara activitati de informare privind legislatia din domeniu, pe
cheltuiala proprie, precum si activitati de instruire, pe cheltuiala celor
interesati;
m) desfasoara activitati de reprezentare in relatiile cu organizatiile de
specialitate similare si cu organizatiile internationale din domeniu, la care
statul roman este parte;
n) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
(2) Prin hotarare a Guvernului se stabilesc tarifele operatiunilor ce pot fi
efectuate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, contra cost.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor stabilite prin lege Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor are acces la informatiile necesare in mod operativ si
gratuit de la Centrul National al Cinematografiei, Oficiul National al
Registrului Comertului, Autoritatea Nationala a Vamilor, Agentia Nationala de
Administrare Fiscala si de la Inspectoratul General al Politiei de Frontiera,
Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor si Directia Generala de
Pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, precum si de la
institutiile financiar-bancare, in conditiile legii."
56.Alineatul (4) al articolului 138^2 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Pe baza concluziilor controlului, in cazul constatarii unor nereguli,
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate decide comunicarea
procesului-verbal catre adunarea generala a organismului de gestiune colectiva
in cauza care il va dezbate in prima sedinta ordinara."
57.Articolul 138^3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 138^3
In cazul in care organismul de gestiune colectiva nu mai indeplineste conditiile
prevazute la art. 124 si 126 ori incalca obligatiile prevazute la art. 130, 133,
134, 134^1, 135 sau art. 138^2 alin. (2), Oficiul Roman pentru Drepturile de
Autor poate acorda organismului de gestiune colectiva, prin decizie a
directorului general, un termen pentru intrarea in legalitate. Decizia poate fi
atacata la instantele judecatoresti de contencios administrativ. In cazul
nerespectarii deciziei ramase definitive, Oficiul Roman pentru Drepturile de
Autor retrage temporar avizul prevazut la art. 125. Retragerea temporara a
avizului are ca efect suspendarea activitatii organismului de gestiune colectiva
pana la schimbarea administratorului general de catre adunarea generala."
58.Alineatele (1) si (2) ale articolului 138^4 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 138^4
(1) Pe langa Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor functioneaza un corp de
arbitri, format din 20 de membri, numiti din 3 in 3 ani prin ordin al
ministrului coordonator. Numirea se face dintre candidatii cu pregatire juridica
si cu minimum 10 ani de activitate in domeniul dreptului civil, propusi de
organismele de gestiune colectiva, de structurile asociative ale utilizatorilor
si de societatile publice de radiodifuziune si de televiziune. Propunerile se
depun la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, impreuna cu o prezentare a
candidatului propus si cu acceptul scris al acestuia, incluzand informatii
privind modalitatile de convocare.
(2) Arbitrii nu au calitatea de salariat al Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor si au dreptul la un onorariu pentru participarea la arbitrajul
metodologiilor de colectare a drepturilor gestionate de organismele de gestiune
colectiva in conditiile prevazute de prezenta lege."
59.Alineatele (2) si (4) ale articolului 138^5 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin masuri tehnice, in sensul prezentei legi, se intelege utilizarea
oricarei tehnologii, a unui dispozitiv sau a unei componente care, in cadrul
functionarii sale normale, este destinata sa impiedice sau sa limiteze actele
care nu sunt autorizate de titularii drepturilor recunoscute prin prezenta lege.
(4) Titularii de drepturi care au instituit masuri tehnice de protectie au
obligatia de a pune la dispozitie beneficiarilor exceptiilor prevazute la art.
33 alin. (1) lit. a), c) si e), art. 33 alin. (2) lit. d) si e) si la art. 38
mijloacele necesare pentru accesul legal la opera sau la oricare alt obiect al
protectiei. Totodata acestia au dreptul sa limiteze numarul copiilor realizate
in conditiile de mai sus."
60.La articolul 138^5, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul
(5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Dispozitiile alin. (4) nu se aplica in cazul operelor protejate puse la
dispozitia publicului, conform clauzelor contractuale convenite intre parti,
astfel incat membrii publicului sa poata avea acces la acestea in orice loc si
in orice moment ales, in mod individual."
61.La capitolul III "Masuri de protectie, proceduri si sanctiuni", in sectiunea
a II-a "Proceduri si sanctiuni", inainte de art. 139 se introduce un nou
articol, articolul 138^7, cu urmatorul cuprins:
"Art. 138^7
(1) Incalcarea drepturilor recunoscute si protejate prin prezenta lege atrage
raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz, potrivit legii.
Dispozitiile procedurale sunt cele prevazute in prezenta lege, care se
completeaza cu cele de drept comun.
(2) In cadrul unei actiuni referitoare la incalcarea drepturilor protejate de
prezenta lege si ca raspuns la o cerere justificata a solicitantului, instanta
are dreptul sa solicite furnizarea informatiilor privind originea si retelele de
distributie a marfurilor sau a serviciilor care aduc atingere unui drept
prevazut de prezenta lege fie de la faptuitor si/sau de la orice alta persoana
care:
a) detinea in scop comercial marfuri pirat;
b) utiliza in scop comercial servicii prin care incalca drepturile protejate de
prezenta lege;
c) furniza, in scop comercial, produse sau servicii utilizate in activitati prin
care se incalca drepturile prevazute de prezenta lege;
d) a fost indicata, de oricare dintre persoanele prevazute la lit. a), b) sau
c), ca fiind implicata in producerea, realizarea, fabricarea, distribuirea ori
inchirierea marfurilor pirat sau a dispozitivelor pirat de control al accesului
ori in furnizarea produselor sau serviciilor prin care se incalca drepturile
protejate de prezenta lege.
(3) Informatiile prevazute in alin. (2) cuprind, dupa caz:
a) numele si adresa producatorilor, fabricantilor, distribuitorilor,
furnizorilor si ale celorlalti detinatori anteriori ai marfurilor,
dispozitivelor sau ai serviciilor, inclusiv ale transportatorilor, precum si ale
angrosistilor destinatari si ale vanzatorilor cu amanuntul;
b) informatii privind cantitatile produse, fabricate, livrate sau transportate,
primite ori comandate, precum si pretul obtinut pentru marfurile, dispozitivele
sau serviciile respective.
(4) Prevederile alin. (2) si (3) se aplica fara a aduce atingere altor
dispozitii legale, care:
a) acorda titularului dreptul de a primi informatii mai extinse;
b) prevad utilizarea in cauzele civile sau penale a informatiilor comunicate in
conformitate cu prezentul articol;
c) prevad raspunderea pentru abuzul de drept la informare;
d) dau posibilitatea sa se refuze furnizarea de informatii care ar constrange
persoana mentionata in alin. (1) sa admita propria sa participare sau pe cea a
rudelor sale apropiate la o activitate prin care se incalca drepturile protejate
de prezenta lege;
e) prevad protectia confidentialitatii surselor de informare sau prelucrarea
datelor cu caracter personal."
62.Articolul 139 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139
(1) Titularii drepturilor recunoscute si protejate prin prezenta lege pot
solicita instantelor de judecata sau altor organisme competente, dupa caz,
recunoasterea drepturilor lor si constatarea incalcarii acestora si pot pretinde
acordarea de despagubiri pentru repararea prejudiciului cauzat. Aceleasi
solicitari pot fi formulate in numele si pentru titularii de drepturi de catre
organismele de gestiune, de catre asociatiile de combatere a pirateriei sau de
catre persoanele autorizate sa utilizeze drepturi protejate prin prezenta lege,
conform mandatului acordat in acest sens. Cand o actiune a fost pornita de
titular, persoanele autorizate sa utilizeze drepturi protejate prin prezenta
lege pot sa intervina in proces, solicitand repararea prejudiciului ce le-a fost
cauzat.
(2) La stabilirea despagubirilor instanta de judecata ia in considerare:
a) fie criterii cum ar fi consecintele economice negative, in special castigul
nerealizat, beneficiile realizate pe nedrept de faptuitor si, atunci cand este
cazul, alte elemente in afara factorilor economici, cum ar fi daunele morale
cauzate titularului dreptului;
b) fie acordarea de despagubiri reprezentand triplul sumelor care ar fi fost
legal datorate pentru tipul de utilizare ce a facut obiectul faptei ilicite, in
cazul in care nu se pot aplica criteriile mentionate la lit. a).
(3) In cazul in care exista suspiciuni cu privire la incalcarea unor drepturi
recunoscute si protejate prin prezenta lege, persoanele indreptatite pot cere
instantei de judecata sau altor organe competente potrivit legii:
a) sa dispuna de indata luarea unor masuri pentru a preveni producerea iminenta
a unei pagube prin incalcarea unui drept, prin interzicerea, cu titlu
provizoriu, ca incalcarile prezumate aduse acestui drept sa continue sau pentru
a conditiona continuarea lor de constituirea unor garantii destinate sa asigure
despagubirea solicitantului; masurile provizorii de interzicere vor fi impuse,
daca este cazul, prin obligarea la plata de amenzi civile potrivit dreptului
comun;
b) sa dispuna de indata luarea unor masuri pentru a asigura repararea pagubei;
in acest scop instanta poate dispune luarea de masuri asiguratorii asupra
bunurilor mobile si imobile ale persoanei presupuse a fi incalcat drepturile
recunoscute de prezenta lege, inclusiv blocarea conturilor sale bancare si a
altor bunuri. In acest scop, autoritatile competente pot sa dispuna comunicarea
de documente bancare, financiare sau comerciale ori accesul corespunzator la
informatiile pertinente;
c) sa dispuna ridicarea sau predarea catre autoritatile competente a marfurilor
cu privire la care exista suspiciuni privind incalcarea unui drept prevazut de
prezenta lege pentru a impiedica introducerea acestora in circuitul comercial.
(4) Masurile prevazute la alin. (3) si (6) pot fi dispuse si prin ordonanta
presedintiala. In acest caz, instantele judecatoresti pot sa ceara reclamantului
sa depuna o cautiune suficienta pentru a asigura compensarea oricarui prejudiciu
care ar putea fi suferit de parat.
(5) Aceleasi masuri pot fi cerute, in aceleasi conditii, impotriva unui
intermediar ale carui servicii sunt utilizate de catre un tert pentru a incalca
un drept protejat prin prezenta lege.
(6) Titularii de drepturi sau reprezentantii acestora prevazuti la alin. (1) pot
solicita instantei judecatoresti, chiar si inainte de introducerea unei actiuni
pe fondul cauzei, luarea unor masuri de asigurare a dovezilor sau de constatare
a unei stari de fapt, atunci cand exista un risc de incalcare a drepturilor
prevazute de prezenta lege si daca exista un risc de distrugere a elementelor de
proba.
(7) Masurile prevazute la alin. (3), (5) si (6) pot sa includa descrierea
detaliata, cu sau fara prelevare de esantioane, sau sechestrarea reala a
marfurilor in litigiu si, in cazurile corespunzatoare, a materialelor si
instrumentelor utilizate pentru a produce si/sau a distribui aceste marfuri,
precum si documentele care se refera la ele. Aceste masuri vor fi avute in
vedere si in aplicarea dispozitiilor art. 96-99 din Codul de procedura penala.
(8) Pentru luarea masurilor provizorii si a masurilor asiguratorii prevazute la
alin. (3) si pentru luarea masurilor de asigurare a dovezilor sau de constatare
a unei stari de fapt prevazute la alin. (6), precum si pentru exercitarea cailor
de atac asupra masurilor luate sunt aplicabile dispozitiile dreptului comun.
Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore.
(9) Instantele judecatoresti sunt abilitate sa adopte masurile prevazute la
alin. (3) si (6), fara citarea partii adverse, in cazurile in care acest lucru
va fi necesar, in special atunci cand orice intarziere este de natura sa cauzeze
un prejudiciu ireparabil sau cand exista riscul demonstrabil de distrugere a
elementelor de proba. Partea adversa va fi informata de indata, cel mai tarziu
dupa executarea masurilor.
(10) Instanta poate sa autorizeze ridicarea de obiecte si inscrisuri care
constituie dovezi ale incalcarii drepturilor de autor sau a drepturilor conexe,
in original ori in copie, chiar si atunci cand acestea se afla in posesia partii
adverse. In cazul incalcarilor comise la scara comerciala, autoritatile
competente pot sa dispuna, de asemenea, comunicarea de documente bancare,
financiare sau comerciale ori accesul corespunzator la informatiile pertinente.
(11) Pentru adoptarea masurilor prevazute la alin. (3), (6) si (10), sub rezerva
asigurarii protectiei informatiilor confidentiale, instantele judecatoresti vor
pretinde reclamantului sa furnizeze orice element de proba, accesibil in mod
rezonabil, pentru a dovedi, cu suficienta certitudine, ca s-a adus atingere
dreptului sau ori ca o astfel de atingere este iminenta. Se considera ca
reprezentand element de proba suficient si un esantion rezonabil dintr-un numar
substantial de copii ale unei opere sau ale oricarui alt obiect protejat. In
acest caz, instantele judecatoresti pot sa ceara reclamantului sa depuna o
cautiune suficienta pentru a asigura compensarea oricarui prejudiciu care ar
putea fi suferit de parat.
(12) Masurile de asigurare a dovezilor sau de constatare a unei stari de fapt
dispuse de instanta vor fi duse la indeplinire prin executor judecatoresc.
Titularii drepturilor ce se presupune ca au fost incalcate ori cu privire la
care exista pericolul de a fi incalcate sau reprezentantii acestor titulari au
dreptul de a participa la punerea in executare a masurilor de asigurare a
dovezilor ori de constatare a unei stari de fapt.
(13) Instanta poate dispune ridicarea masurilor prevazute la alin. (3) si (6),
la cererea paratului, daca reclamantul nu a introdus o actiune care sa conduca
la solutionarea pe fond a cauzei intr-un termen de 20 de zile lucratoare sau 31
de zile calendaristice, daca acest termen este mai lung, termene calculate de la
data ducerii la indeplinire a masurilor.
(14) Titularii drepturilor incalcate pot cere instantei de judecata sa dispuna
aplicarea oricareia dintre urmatoarele masuri:
a) remiterea, pentru acoperirea prejudiciilor suferite, a incasarilor realizate
prin actul ilicit;
b) distrugerea echipamentelor si a mijloacelor aflate in proprietatea
faptuitorului, a caror destinatie unica sau principala a fost aceea de producere
a actului ilicit;
c) scoaterea din circuitul comercial, prin confiscare si distrugere, a copiilor
efectuate ilegal;
d) raspandirea informatiilor cu privire la hotararea instantei de judecata,
inclusiv afisarea hotararii, precum si publicarea sa integrala sau partiala in
mijloacele de comunicare in masa, pe cheltuiala celui care a savarsit fapta; in
aceleasi conditii instantele pot dispune masuri suplimentare de publicitate
adaptate circumstantelor particulare ale cazului, inclusiv o publicitate de mare
amploare.
(15) Instanta de judecata dispune aplicarea masurilor prevazute la alin. (14) pe
cheltuiala faptuitorului, cu exceptia cazului in care exista motive temeinice
pentru ca acesta sa nu suporte cheltuielile.
(16) Masurile prevazute la alin. (14) lit. b) si c) pot fi dispuse si de
procuror cu ocazia rezolvarii cauzei in faza de urmarire penala. Dispozitiile
alin. (14) lit. c) nu se aplica pentru constructiile realizate cu incalcarea
drepturilor privind opera de arhitectura, protejate prin prezenta lege, daca
distrugerea cladirii nu este impusa de circumstantele cazului respectiv.
(17) In dispunerea masurilor prevazute la alin. (14), instanta de judecata va
respecta principiul proportionalitatii cu gravitatea incalcarii drepturilor
protejate de prezenta lege si va lua in considerare interesele tertilor
susceptibili de a fi afectati de aceste masuri.
(18) Autoritatile judiciare sunt obligate sa comunice partilor solutiile
adoptate in cauzele de incalcare a drepturilor reglementate de prezenta lege.
(19) Guvernul Romaniei, prin Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, sprijina
elaborarea de catre asociatiile si organizatiile profesionale a codurilor de
conduita la nivel comunitar, destinate sa contribuie la asigurarea respectului
drepturilor prevazute de prezenta lege, in special in ceea ce priveste
utilizarea codurilor ce permit identificarea fabricantului, aplicate pe discuri
optice. De asemenea, Guvernul Romaniei, prin Oficiul Roman pentru Drepturile de
Autor, sprijina transmiterea catre Comisia Europeana a proiectelor codurilor de
conduita la nivel national sau comunitar si a evaluarilor referitoare la
aplicarea acestora."
63.Articolul 139^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^2
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei (RON) la
30.000 lei (RON) urmatoarele fapte:
a) incalcarea prevederilor art. 21;
b) incalcarea prevederilor art. 88 si 89;
c) incalcarea prevederilor art. 107 alin. (3) si (7);
d) nerespectarea de catre utilizatori a prevederilor art. 130 lit. h);
e) fixarea, fara autorizarea sau consimtamantul titularului drepturilor
recunoscute de prezenta lege, a interpretarilor sau a executiilor artistice ori
a programelor de radiodifuziune sau de televiziune."
64.Articolul 139^3 se abroga.
65.Articolul 139^4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^4
(1) Constituie contraventie, daca nu reprezinta infractiune, si se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON) si cu confiscarea
marfurilor pirat sau a dispozitivelor pirat de control al accesului fapta
persoanelor juridice sau a persoanelor fizice autorizate de a permite accesul in
spatiile, la echipamentele, la mijloacele de transport, la bunurile sau la
serviciile proprii, in vederea savarsirii de catre o alta persoana a unei
contraventii sau infractiuni prevazute de prezenta lege.
(2) Pentru repetarea savarsirii faptei prevazute la alin. (1), care au avut ca
rezultat savarsirea infractiunilor prevazute la art. 139^6 in termen de un an,
organul constatator aplica si sanctiunea complementara a inchiderii unitatii."
66.Articolul 139^5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^5
(1) Sanctiunile contraventionale prevazute la art. 139^2 se aplica si
persoanelor juridice. In cazul in care contravenientul, persoana juridica,
desfasoara activitati care implica, conform obiectului sau de activitate,
comunicarea publica de opere sau de produse purtatoare de drepturi de autor sau
drepturi conexe, limitele amenzilor contraventionale se maresc de doua ori.
(2) Contraventiile prevazute la art. 139^2 si 139^4 se constata si se aplica de
ofiterii sau de agentii de politie din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor cu competente in domeniu.
(3) Contravenientul poate achita, in termen de 48 de ore de la data primirii
procesului-verbal de constatare a contraventiei, jumatate din minimul amenzii
prevazute in prezenta lege."
67.Articolul 139^6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^6
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 5 ani
sau cu amenda de la 2.500 lei (RON) la 25.000 lei (RON) urmatoarele fapte:
a) realizarea, in scopul distribuirii, fara a se urmari, direct sau indirect, un
avantaj material, cu orice mijloace si in orice mod de marfuri pirat;
b) plasarea marfurilor pirat sub un regim vamal definitiv de import sau export,
sub un regim vamal suspensiv ori in zone libere;
c) orice alta modalitate de introducere a marfurilor pirat pe piata interna.
(2) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 5 ani
sau cu amenda de la 2.000 lei (RON) la 20.000 lei (RON) oferirea, distribuirea,
detinerea ori depozitarea sau transportul, in scopul distribuirii, de marfuri
pirat, precum si detinerea acestora in scopul utilizarii prin comunicare publica
la punctele de lucru ale persoanelor juridice.
(3) In cazul in care faptele prevazute la alin. (1) si (2) sunt savarsite in
scop comercial, acestea se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 ani la 12 ani.
(4) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (3) se sanctioneaza si inchirierea sau
oferirea spre inchiriere de marfuri pirat.
(5) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
sau cu amenda de la 2.000 lei (RON) la 20.000 lei (RON) promovarea de marfuri
pirat prin orice mijloc si in orice mod, inclusiv prin utilizarea anunturilor
publice ori a mijloacelor electronice de comunicare sau prin expunerea ori
prezentarea catre public a listelor sau a cataloagelor de produse.
(6) In cazul in care oricare dintre faptele prevazute la alin. (1) -(4) au
produs consecinte deosebit de grave, acestea se sanctioneaza cu inchisoare de la
5 ani la 15 ani. Pentru evaluarea gravitatii consecintelor, calculul pagubei
materiale se efectueaza tinandu-se seama de marfurile pirat identificate in
conditiile prevazute la alin. (1)-(4) si de pretul per unitate al produselor
originale, cumulat cu sumele incasate ilegal de faptuitor.
(7) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (6) se sanctioneaza savarsirea faptelor
mentionate la alin. (1) -(5) de catre un grup infractional organizat.
(8) In sensul prezentei legi, prin marfuri pirat se intelege: toate copiile,
indiferent de suport, inclusiv copertele, realizate fara consimtamantul
titularului de drepturi sau al persoanei legal autorizate de acesta si care sunt
executate, direct ori indirect, total sau partial, de pe un produs purtator de
drepturi de autor sau de drepturi conexe ori de pe ambalajele sau copertele
acestora.
(9) In sensul prezentei legi, prin scop comercial se intelege urmarirea
obtinerii, direct sau indirect, a unui avantaj economic ori material.
(10) Scopul comercial se prezuma daca marfa pirat este identificata la sediul,
la punctele de lucru, in anexele acestora sau in mijloacele de transport
utilizate de operatorii economici care au in obiectul de activitate
reproducerea, distribuirea, inchirierea, depozitarea sau transportul de produse
purtatoare de drepturi de autor ori de drepturi conexe."
68.Articolul 139^7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^7
Refuzul de a declara provenienta marfurilor pirat ori a dispozitivelor pirat de
control al accesului, utilizate pentru serviciile de programe cu acces
conditionat, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda de
la 2.500 lei (RON) la 20.000 lei (RON)."
69.Articolul 139^8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^8
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 4 ani sau cu
amenda de la 2.500 lei (RON) la 40.000 lei (RON) punerea la dispozitie
publicului, inclusiv prin Internet sau prin alte retele de calculatoare, fara
consimtamantul titularilor de drepturi, a operelor ori a produselor purtatoare
de drepturi conexe sau de drepturi sui-generis ale fabricantilor de baze de date
ori a copiilor acestora, indiferent de suport, astfel incat publicul sa le poata
accesa in orice loc sau in orice moment ales in mod individual."
70.Articolul 139^9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 139^9
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 4 ani sau cu
amenda de la 10.000 lei (RON) la 40.000 lei (RON) reproducerea neautorizata pe
sisteme de calcul a programelor pentru calculator in oricare dintre urmatoarele
modalitati: instalare, stocare, rulare sau executare, afisare ori transmitere in
retea interna."
71.Articolul 140 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 140
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la o luna la 2 ani
sau cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) urmatoarele fapte
comise fara autorizarea sau consimtamantul titularului drepturilor recunoscute
de prezenta lege:
a) reproducerea operelor sau a produselor purtatoare de drepturi conexe;
b) distribuirea, inchirierea sau importul pe piata interna al operelor ori al
produselor purtatoare de drepturi conexe, altele decat marfurile pirat;
c) comunicarea publica a operelor sau a produselor purtatoare de drepturi
conexe;
d) radiodifuzarea operelor sau a produselor purtatoare de drepturi conexe;
e) retransmiterea prin cablu a operelor sau a produselor purtatoare de drepturi
conexe;
f) realizarea de opere derivate;
g) fixarea in scop comercial a interpretarilor sau a executiilor artistice ori a
programelor de radiodifuziune sau de televiziune.
(2) Prin produse purtatoare de drepturi conexe se intelege interpretarile sau
executiile artistice fixate, fonogramele, videogramele si propriile emisiuni ori
servicii de programe ale organismelor de radiodifuziune si de televiziune."
72.Dupa articolul 141 se introduce un nou articol, articolul 141^1, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 141^1
(1) Producerea, importul, distribuirea, detinerea, instalarea, intretinerea sau
inlocuirea in mod ilicit a dispozitivelor de control al accesului, fie
originale, fie pirat, utilizate pentru serviciile de programe cu acces
conditionat, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani
la 5 ani sau cu amenda de la 2.500 lei (RON) la 25.000 lei (RON).
(2) Fapta persoanei care se racordeaza fara drept sau care racordeaza fara drept
o alta persoana la servicii de programe cu acces conditionat constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda
de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON).
(3) Utilizarea anunturilor publice ori a mijloacelor electronice de comunicare
in scopul promovarii dispozitivelor pirat de control al accesului la serviciile
de programe cu acces conditionat, precum si expunerea sau prezentarea catre
public in orice mod, fara drept, a informatiilor necesare confectionarii de
dispozitive de orice fel, apte sa asigure accesul neautorizat la serviciile de
programe precizate, cu acces conditionat, ori destinate accesului neautorizat in
orice mod la astfel de servicii, constituie infractiuni si se pedepsesc cu
inchisoare de la o luna la 3 ani.
(4) Vanzarea sau inchirierea dispozitivelor pirat de control al accesului se
pedepseste cu inchisoare de la 3 ani la 10 ani.
(5) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (4) se sanctioneaza si savarsirea faptelor
prevazute la alin. (1) si (2) in scop comercial.
(6) In sensul prezentei legi, prin dispozitive pirat de control al accesului se
intelege orice dispozitiv a carui confectionare nu a fost autorizata de catre
titularul drepturilor recunoscute prin prezenta lege in raport cu un anumit
serviciu de programe de televiziune cu acces conditionat, realizat pentru
facilitarea accesului la acel serviciu."
73.Articolul 143 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 143
(1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
sau cu amenda de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) fapta persoanei care,
fara drept, produce, importa, distribuie sau inchiriaza, ofera, prin orice mod,
spre vanzare sau inchiriere ori detine, in vederea comercializarii, dispozitive
sau componente care permit neutralizarea masurilor tehnice de protectie ori care
presteaza servicii ce conduc la neutralizarea masurilor tehnice de protectie ori
care neutralizeaza aceste masuri tehnice de protectie, inclusiv in mediul
digital.
(2) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
sau cu amenda de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) fapta persoanei care,
fara a avea consimtamantul titularilor de drepturi si stiind sau trebuind sa
stie ca astfel permite, faciliteaza, provoaca sau ascunde o incalcare a unui
drept prevazut in prezenta lege:
a) inlatura in scop comercial de pe opere sau de pe alte produse protejate ori
modifica pe acestea orice informatie sub forma electronica, privind regimul
drepturilor de autor sau al drepturilor conexe aplicabil;
b) distribuie, importa in scopul distribuirii, radiodifuzeaza ori comunica
public sau pune la dispozitie publicului, astfel incat sa poata fi accesate, in
orice loc si in orice moment ales in mod individual, fara drept, prin
intermediul tehnicii digitale, opere sau alte produse protejate pentru care
informatiile existente sub forma electronica privind regimul drepturilor de
autor sau al drepturilor conexe au fost inlaturate ori modificate fara
autorizatie."
74.Articolul 145 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 145
(1) Constatarea infractiunilor prevazute in prezenta lege se face de catre
structurile specializate ale Inspectoratului General al Politiei Romane si
Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
(2) Constatarea infractiunilor prevazute la art. 1396 alin. (5), art. 1398, 1399
si 143 se face si de catre Inspectoratul General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiilor, in conditiile prevazute de art. 214 din Codul de
procedura penala.
(3) Competenta de judecata pentru infractiunile prevazute la art. 1396-143
revine tribunalului."
75.Articolul 146 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 146
Beneficiaza de protectia prevazuta de prezenta lege urmatoarele:
a) operele ai caror autori sunt cetateni romani, chiar daca nu au fost aduse
inca la cunostinta publica;
b) operele ai caror autori sunt persoane fizice sau juridice cu domiciliul ori
cu sediul in Romania, chiar daca nu au fost aduse la cunostinta publica;
c) operele de arhitectura construite pe teritoriul Romaniei;
d) interpretarile sau executiile artistilor interpreti ori executanti care au
loc pe teritoriul Romaniei;
e) interpretarile sau executiile artistilor interpreti ori executanti care sunt
fixate in inregistrari protejate de prezenta lege;
f) interpretarile sau executiile artistilor interpreti ori executanti care nu au
fost fixate in inregistrari, dar sunt transmise prin emisiuni de radiodifuziune
sau de televiziune protejate de prezenta lege;
g) inregistrarile sonore sau audiovizuale ai caror producatori sunt persoane
fizice sau juridice cu domiciliul ori cu sediul in Romania;
h) inregistrarile sonore sau audiovizuale a caror prima fixare pe un suport
material a avut loc pentru prima data in Romania;
i) programele de radiodifuziune si de televiziune emise de organisme de
radiodifuziune si de televiziune cu sediul in Romania;
j) programele de radiodifuziune si de televiziune transmise de organisme
transmitatoare cu sediul in Romania."
76.Articolul 147 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 147
Persoanele fizice sau juridice straine, titulari ai drepturilor de autor sau ai
drepturilor conexe, beneficiaza de protectia prevazuta prin conventiile,
tratatele si acordurile internationale la care Romania este parte, iar in lipsa
acestora beneficiaza de un tratament egal cu cel al cetatenilor romani, cu
conditia ca acestia sa beneficieze, la randul lor, de tratament national in
statele respective."
77.Articolul 147^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 147^1
In completarea prevederilor prezentei legi se pot adopta reglementari speciale
pentru stabilirea unor masuri, inclusiv privind aplicarea si utilizarea
codurilor de identificare a sursei, in vederea combaterii importului,
producerii, reproducerii, distribuirii sau inchirierii de marfuri pirat ori
dispozitive pirat de control al accesului, utilizate pentru serviciile de
programe cu acces conditionat, precum si pentru utilizarea de marcaje speciale
pentru atestarea platii remuneratiei compensatorii pentru copia privata."
78.Alineatul (2) al articolului 149 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Beneficiaza de protectia prezentei legi si operele, inclusiv programele
pentru calculator, interpretarile sau executiile, inregistrarile sonore sau
audiovizuale, precum si programele organismelor de radiodifuziune si de
televiziune realizate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, in
conditiile prevazute la alin. (1)."
79.Dupa articolul 151 se introduc doua noi articole, articolele 151^1 si 151^2,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 151^1
(1) Comisia Europeana va fi informata cu privire la intentia de adoptare a unor
dispozitii nationale de reglementare a unor noi drepturi conexe, precizandu-se
motivele esentiale care justifica reglementarea acestor drepturi, precum si
durata de protectie corespunzatoare.
(2) Vor fi comunicate Comisiei Europene orice dispozitii nationale adoptate in
domeniul reglementat de prezenta lege.
(3) Va fi transmisa Comisiei Europene lista organismelor de radiodifuziune
carora le sunt aplicabile dispozitiile art. 119 alin. (2).
(4) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor este responsabil de efectuarea
comunicarilor prevazute la alin. (1)-(3) catre Comisia Europeana.
Art. 151^2
Prezenta lege transpune prevederile urmatoarelor acte normative comunitare:
a) Directiva Consiliului 91/250/CEE din 14 mai 1991 privind protectia juridica a
programelor pentru calculator, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 122 din 17 mai 1991;
b) Directiva Consiliului 92/100/CEE din 19 noiembrie 1992 privind dreptul de
inchiriere si de imprumut si anumite drepturi conexe dreptului de autor in
domeniul proprietatii intelectuale, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 346 din 24 noiembrie 1992;
c) Directiva Consiliului 93/83/CEE din 27 septembrie
1993 privind armonizarea anumitor dispozitii referitoare la dreptul de autor si
drepturile conexe aplicabile difuzarii de programe prin satelit si retransmisiei
prin cablu, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 248
din 6 octombrie 1993;
d) Directiva Consiliului 93/98/CEE din 29 octombrie 1993 privind armonizarea
duratei de protectie a dreptului de autor si a anumitor drepturi conexe,
publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 290 din 24
noiembrie 1993;
e) Directiva Parlamentului European si a Consiliului 96/9/CE din 11 martie 1996
privind protectia juridica a bazelor de date, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 077 din 27 martie 1996;
f) Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2001/29/CE din 22 mai 2001
privind armonizarea anumitor aspecte ale dreptului de autor si drepturilor
conexe in societatea informationala, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 006 din 10 ianuarie 2002;
g) Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2001/84/CE din 27
septembrie 2001 privind dreptul de suita in beneficiul autorului unei opere de
arta originale, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L
272 din 13 octombrie 2001;
h) Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2004/48/CE din 29 aprilie
2004 privind asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala,
publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 157 din 30 aprilie
2004."
Art. II
(1)Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
urmatoarele prevederi legale:
a)art. 96 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b)art. 5 si 6 din Hotararea Guvernului nr. 7/2004 privind protectia juridica a
serviciilor bazate pe acces conditionat sau constand in accesul conditionat,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 20 ianuarie
2004;
c)art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 45/2000 privind unele masuri
pentru combaterea producerii si comercializarii neautorizate a fonogramelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie
2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 624/2001;
d)art. 3 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea
cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea
de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a
programelor pentru calculator, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 427 din 2 septembrie 2000, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 213/2002;
e)art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 143/2003 pentru aprobarea metodologiilor
privind utilizarea fonogramelor publicate in scop comercial sau a reproducerilor
acestora si a tabelelor cuprinzand drepturile patrimoniale cuvenite artistilor
interpreti sau executanti si producatorilor de fonograme, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 10 martie 2003;
f)art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 144/2003 pentru aprobarea metodologiilor
privind utilizarea repertoriului de opere audiovizuale al organismelor de
gestiune colectiva si a tabelelor cuprinzand drepturile patrimoniale cuvenite
autorilor de opere audiovizuale, cu exceptia autorilor muzicii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 10 martie 2003.
(2)Pe data prevazuta la alin. (1) atributiile Oficiului Roman pentru Drepturile
de Autor privind constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
contraventionale, stabilite prin acte normative anterioare prezentei ordonante
de urgenta, isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. III
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, partile implicate in negocieri pot initia procedurile pentru stabilirea
unor noi metodologii privind remuneratiile cuvenite titularilor de drepturi si
au obligatia sa trimita cate 3 nominalizari pentru constituirea corpului de
arbitri prevazut la art. 1384 din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare. Pana la aprobarea metodologiilor negociate conform
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se aplica metodologii le in
vigoare.
Art. IV
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor va incepe eliberarea
marcajelor holografice aplicabile pe fonograme. In aceasta perioada Uniunea
Producatorilor de Fonograme din Romania va continua sa elibereze marcajele
holografice conform procedurii existente anterior prezentei ordonante de
urgenta. Ministerul Finantelor Publice va asigura suplimentarea bugetului
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor cu suma necesara achizitionarii in
timp util a marcajelor holografice, estimata in raport cu vanzarile de marcaje
holografice din anii anteriori. Stocul de marcaje holografice ramas la Uniunea
Producatorilor de Fonograme din Romania la sfarsitul perioadei de 90 de zile va
fi preluat de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor in conditiile stabilite
prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
Art. V
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
-****-
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul culturii si cultelor
Adrian Iorgulescu
Ministrul administratiei si internelor
Vasile Blaga
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice